مقاله مقایسه وب سایت های خبری شهرستان گناباد (نویسنده مهدی دستمرد)
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی
مقایسه وب سایت های خبری شهرستان گناباد    
 
 
 
  
 

  فضای مجازی گناباد در اعلام مشکلات و روشن نمودن مسائل پیرامون شهرستان کمک‌های زیادی کرده است، اما چه بهتر است یک فضای مجازی هدفمند تر و عالی تر داشته باشیم.

 در این مقاله قصد داریم تا وب سایت‌های شهرستان گناباد را کمی اصولی تر، با دانش و منطق ‌بیشتر مقایسه کنیم، مقایسه‌هایی که در قبل انجام شده بود مسلماً خیلی اصولی نبودند، یا تنها یک شاخص را نظر می‌گرفتند یا شاخص هایی را در نظر می‌گرفتند که کاربردی برای مقایسه وب سایت‌های خبری نداشت.

به عنوان مثال رتبه الکسا یک معیار دقیق و علمی برای مقایسه وب سایت‌ها نمی باشد. به دلیل اینکه الکسا مهمترین معیار آن بازدید وب سایت می‌باشد و اگر بازدید کننده نوار ابزار الکسا را بر روی مرور خود نصب کند تأثیر زیادی در کاهش رتبه وب سایت‌هایی که مشاهده می‌کند دارد.

پس نمی‌توان گفت وب سایتی که رتبه الکسای کمتری دارد برترین وب سایت یک حوزه یا منطقه است، شما با جستجوی کلمه رتبه الکسا در موتورهای جستجو میتوانید انبوهی از روش‌های بهبود و کاهش رتبه الکسا برای وبسایتتان را بیابید این یک دلیل کوچک برای این است که بدانیم الکسا یک شاخص نیست.

در مقاله امروز وب سایت‌های شاخص شهرستان را مورد بررسی قرار می‌دهیم. وب سایت‌های که عمر بیشتری دارند و بازدید مناسب تری دارند در این مقایسه مورد بررسی قرار داده شده اند.

 

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا سیستمی است که یک وب سایت محتوایی را مدیریت می کند، سیستم‌های قوی و بروز امکانات بیشتر، امنیت بیشتر و کارایی بیشتر را هم برای مدیر وب سایت و هم برای بازدید کنندگان فراهم می کنند. البته خوشحالیم که وب سایت‌های گناباد در این زمینه بروز هستند اما اکثراً از نسخه های قدیمی این سیستم‌ها استفاده می‌کنند که مدیران وب سایت بهتر است هرچه سریعتر نسخه سیستم مدیریت محتوای خود را بروز کنند.

گناباد نیوز

گناپا

گناباد تایمز

صبح گناباد

نامه گناباد

گناباد بیست

وردپرس

مامبو

وردپرس

جوملا

جوملا

جوملا

جدول مقایسه سیستم های مدیریت محتوا

 

طراحی گرافیکی سایت (ظاهر)

وقتی وب سایتی یک طراحی اختصاصی داشته باشد، یعنی طرح و ظاهر آن متمایز از سایر وب سایت‌ها باشد و مهمتر از آن این است که این طراحی یک طراحی زیبا و اصولی باشد و به اصطلاح کاربند پسند باشد بسیار تأثیر خوبی در شاخص قرار دادن یک وب سایت دارد.

وب سایت‌های گناباد بیشتر از قالب‌های آماده استفاده می‌کنند و البته چند وب سایت هم از قالب کاملاً اختصاصی استفاده می‌کنند که بطور اختصاصی برای آن‌ها طراحی شده است.

 

گناباد نیوز

گناپا

گناباد تایمز

صبح گناباد

نامه گناباد

گناباد بیست

طرح آماده

طرح اختصاصی

طرح اختصاصی

طرح آماده

طرح آماده

طراح اختصاصی

جدول مقایسه طرح قالب وب سایت ها

از نظر کیفیت طراحی هم وب سایت‌های گناباد رو مورد بررسی قرار دادیم، که این مقایسه با نظر چندین طراح و گرافیست تهیه شده است.

 

گناباد نیوز

گناپا

گناباد تایمز

صبح گناباد

نامه گناباد

گناباد بیست

ساده - آماده

اختصاصی و ساده و رعایت اصول طراحی و رنگ بندی

اختصاصی و حالت مجله خبری اما رنگ بندی خیلی اصولی نیست

ساده - آماده

ساده - آماده

اختصاصی اما اصول طراحی در آن رعایت نشده

جدول مقایسه طراحی گرافیکی وب سایت ها

 

محتوا وب سایت

بحث محتوا هم یکی از شاخص های مهم برای مقایسه وب سایت‌ها می‌باشد به بررسی و مقایسه وب سایت‌های گناباد در این رابطه می‌پردازیم.

وب سایت‌های گناباد که بیشتر به تولید محتوا تالیفی می پردازند، گناپا و گنابادتایمز می باشند، منظور از تولید تولید محتوای تالیفی، خبر نیست! بلکه نوشتن مقاله، نوشتن نقد، قرار دادن عکس نظر، محتوایی که باعث شود مخاطبین و خوانندگان با وب سایت تعامل داشته و نظر خود را بیان کنند.

گناپا با قرار دادن مقالات و دست نوشته‌ها و مطالب عکس و نظر در صدر این وب سایت‌ها قرار دارد، این را میتوان از تعداد نظرات مطالب آن فهمید.

 

گناباد نیوز

گناپا

گناباد تایمز

صبح گناباد

نامه گناباد

گناباد بیست

محتوای خبری

محتوای خبری/تالیفی ، مقاله و محتوای نیاز به بازخورد مخاطبان

محتوای خبری/تالیفی ، مقاله و محتوای نیاز به بازخورد مخاطبان

محتوای خبری

محتوای خبری

محتوای خبری

جدول مقایسه کیفیت محتوا وب سایت ها

 

البته تعداد نظرات مطالب هم یک شاخص در نظر گرفته می‌شود که بسیار معتبر از تعداد بازدید است. هرچه تعداد نظرات مطالب یک وب سایت بیشتر باشد بیانگر این است که این وب سایت از محبوبیت بیشتری برخودار است و مخاطب بیشتری دارد و باز وب سایتی بهتر است که سانسور کمتری داشته باشد و آزادی بیان بیشتری به بیان دیدگاه‌ها بدهد.

 

گناباد نیوز

گناپا

گناباد تایمز

صبح گناباد

نامه گناباد

گناباد بیست

متوسط

بسیار زیاد

زیاد

کم

کم

کم

جدول میانگین تعداد دیدگاه وب سایت ها

 

البته باید بگویم که در ابتدا حضور وب سایت‌ها همانطور که در مقاله قبلی گفتیم گناباد نیوز پیشتاز این مسأله محتوا و تعداد دیدگاه بود اما به تدریج با افت بروزرسانی این وب سایت کمتر مقاله نوشت و مخاطب خود را از دست داد. وب سایت‌های دیگر هم تنها با درج اخبار بروزسانی خود را انجام می‌دهند و حتی با باز کردن این وب سایت‌ها در کنار هم میتوانیم چندین خبر مشابه به هم پیدا کنیم.

 

سرعت بارگزاری

هرچند با افزایش سرعت اینترنت در چند سال اخیر در ایران این معیار شاید کمی نادیده گرفته شود اما باز هم هستند افرادی که به این معیار اهمیت می دهند.

به همین دلیل وب سایت‌های گناباد را از این دید مورد مقایسه قرار دادیم. توجه کنید که این زمان و آمار توسط وب سایت معتبر (www.tools.pingdom.com) بدست آمده و براساس بازدید اول می باشد. هنگامی که شما سایت را در کامپیوتر خود باز میکنید حتماً قبلاً یک بار آن را باز کرده‌اید و اطلاعات صفحه برای بازدید بعدی برای شما ذخیره شده است (cashe) و آماری که شما بدست می آوردید با این آمار متفاوت خواهد بود.

 

گناباد نیوز

گناپا

گناباد تایمز

صبح گناباد

نامه گناباد

گناباد بیست

حجم صفحه نسبتاً زیاد - زمان بارگزاری 10 ثانیه

حجم صفحه کم – زمان بارگزاری 3 ثانیه

حجم صفحه نسبتاً زیاد - زمان بارگزاری 10 ثانیه

حجم بسیار زیاد – بیش از 30 ثانیه

حجم صفحه نسبتاً زیاد - زمان بارگزاری 10 ثانیه

حجم صفحه نسبتاً کم – زمان بارگزاری 7 ثانیه

جدول میانگین سرعت بارگزاری وب سایت ها

 

صفحات ثبت شده در گوگل

هرچه یک وب سایت بهینه‌تر باشد و محتوای بیشتری داشته باشد ، صفحات بیشتری از آن در موتور های جستجو ثبت می‌شود و هرچه تعداد صفحات ثبت شده یک وب سایت در موتور های جست‌و‌جو بیشتر باشد قطعاً ورودی آن وب سایت از موتور های جست‌جو بیشتر خواهد بود و در نتیجه آمار وب سایت بالاتر می رود.

 

 

گناباد نیوز

گناپا

گناباد تایمز

صبح گناباد

نامه گناباد

گناباد بیست

9.040 محتوا

21.800 محتوا

6.800 محتوا

1.140 محتوا

1.920محتوا

11.100 محتوا

جدول تعداد محتوای ثبت شده در گوگل

 

این‌ها معیار های شاخص و اصولی بودند که برای مقایسه وب سایت‌های گناباد در نظر گرفتیم، معیار های دیگری هم وجود دارند مثل اینکه آیا وب سایت نسخه موبایل دارد یا واکنش گرا هست ؟ یا معیار های ریز دیگری نظیر وجود صفحه ارتباط با ما و تماس با ما اما فعلاً در این مقاله به همین معیار ها بسنده کردیم.

امیدواریم نکته و مشکلات اشاره را مدیران این وب سایت‌ها مورد توجه خود قرار دهند تا وب سایت‌ها به مرحله بهتری برسند.

همانطور که دیدیم در اکثر معیارها به خصوص معیارهای مهم فقط چند وب سایت در رده بالا بودند و باقی‌مانده وب سایت‌ها رده متوسط را داشتند.

بهرحال امیدواریم درک از فضای مجازی روز به روز بیشتر شود و پیشرفت در این فضا نیز روز به روز سریع‌تر شود.

 




:: بازدید از این مطلب : 902
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 خرداد 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: