واکنش احتمالی کنگره آمریکا به تمدید زمان مذاکرات هسته‌ای
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

واکنش احتمالی کنگره آمریکا به تمدید زمان مذاکرات هسته‌ای

اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات وین

 

 اخبار سیاست خارجی - واکنش احتمالی کنگره آمریکا به تمدید زمان مذاکرات هسته‌ای

ادامه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 با وجود باقی بودن اختلافات، بازتاب سخنان وزرای خارجه ایران و آمریکا درباره روند مذاکرات و احتمال تمدید دوره گفت و گوها، بحث درباره واکنش احتمالی کنگره آمریکا به موضوع تمدید ضرب الاجل توافق هسته ای و گفت و گوی روسای جمهور چین و آمریکا درباره مذاکرات هسته ای ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، در پی اظهارنظر وزرای خارجه ایران و آمریکا درباره روند مذاکرات هسته ای وین، بخش عمده مطالب مطبوعات بین المللی درباره ایران به این موضوع اختصاص یافته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» ضمن انتشار گزارشی از آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته ای، می نویسد اختلافات میان طرفین پابرجاست، اما گفت و گوها ادامه دارد. این خبرگزاری می نویسد هرچند در حال حاضر امکان تمدید بازه زمانی مذاکرات وجود دارد، اما این موضوع نیز خود دارای چالش هایی است و از سوی دیگر، در صورتی که آمریکا نتواند در رسیدن به توافقی هسته ای با ایران موفق عمل کند، بخت گفت و گو و تعامل با ایران بر سر دیگر موضوعات مربوط به منطقه را از دست خواهد داد.

روزنامه «گالف تودی» سخنان روز گذشته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران را درباره احتمال تمدید دوره مذاکرات بازتاب داده است. این روزنامه می نویسد وزیر خارجه ایران پس از دیدار و گفت و گو با همتای آمریکایی خود، خواستار تمدید ضرب الاجل تعیین شده برای رسیدن به توافق شد. گالف تودی اشاره می کند که جان کری پس از دو روز گفت و گوهای فشرده با ظریف، به آمریکا بازگشته تا درباره تمدید این ضرب الاجل با باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور به گفت و گو بپردازد. در این مطلب به نقل از ظریف آمده که دو طرف به حد کافی از پیشرفت دست یافته اند تا بر اساس آن بتوانند مذاکرات را ادامه دهند.

در طرف مقابل، روزنامه «گاردین» اقدام به بازتاب سخنان کری کرده و می نویسد وزیر خارجه آمریکا به حصول پیشرفت ملموس در مذاکره با ایران اذعان کرده است. این روزنامه می نویسد به اعتقاد کری، مذاکرات در فضایی خوب و مثبت در جریان است، اما هنوز شکاف هایی واقعی میان طرفین وجود دارد که باید نسبت به برطرف کردن آن ها اقدام نمود. گاردین نیز اشاره کرده که اکنون کری به واشنگتن بازگشته تا رئیس جمهور و همچنین کنگره آمریکا را در جریان روند مذاکرات بگذارد و با آن ها درباره تمدید دوره مذاکرات به گفت و گو بپردازد. یکی از برنامه های کری در بازگشت، ارائه گزارش به کمیته روابط خارجی سنا خواهد بود.

اما در همین زمینه، «کریستین ساینس مانیتور» به بررسی این مطلب پرداخته که در صورت ارائه پیشنهاد تمدید مذاکرات از سوی کری، واکنش کنگره آمریکا به این موضوع چه خواهد بود. این روزنامه معتقد است ارزیابی خوشبینانه کری از روند گفت و گوها، نشانگر آن است که به احتمال زیاد وی پیشنهاد تمدید را مطرح خواهد کرد، اما دوره این تمدید، کمتر از زمان شش ماهی خواهد بود که در توافقنامه مقدماتی ژنو پیش بینی شده است. با این وجود، حتی تمدید چند هفته ای مذاکرات نیز برای نمایندگان کنگره که برخی از آن ها از هم اکنون زمزمه های مخالفت با توافق را سر داده اند، امری چالش برانگیز خواهد بود و مخالفت هایی با آن بروز خواهد کرد.

در نهایت، باید اشاره کرد که خبر گفت و گوی روسای جمهور آمریکا و چین درباره پاره ای از مسائل، از جمله موضوع مذاکرات هسته ای ایران نیز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «ریانووستی» می نویسد باراک اوباما و شی جین پینگ در تماسی تلفنی، درباره چشم انداز همکاری های چین و آمریکا درباره مذاکرات هسته ای جاری میان ایران و 1+5 به گفت و گو پرداخته اند. در جریان این گفت و گو، اوباما بر ضرورت انجام اقداماتی از سوی ایران به منظور اطمینان دادن به جامعه بین المللی درباره ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود تأکید کرده است.

 اخبار سیاست خارجی -  تابناک





:: موضوعات مرتبط: 30 یا سی و30یا صد , ,
:: بازدید از این مطلب : 978
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 تير 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: