جزئیات کشته شدن کارگر معدن اسو/ تنها امیدش به بازنشستگی
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

منبع وبلاگ پینه دستان

رحیمی کنار بلوک سنگی قرار داشت و سعی می‌کرد آن را برای برش آماده کند که ناگهان تکه‌ای از سنگ با لرزشی که ناشی از حرکت بولدزری که در محوطه مشغول جابجایی سنگ‌ها بود بر روی کمر آقای رحیمی سقوط کرد.»

در پی حادثه ظهر روز سه‌شنبه (۲۱ مرداد) در معدن سنگ «آسو» که به کشته شدن کارگری به نام «ابراهیم رحیمی» انجامید، یکی از همکاران وی به تشریح جزئیات این حادثه پرداخت.

این کارگر که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار ایلنا گفت: در ساعت ۱۳ ظهر روز سه شنبه، «ابراهیم رحیمی» از کارگران پیمانی شرکت معدنی سنگ «آسو» که مسئولیت برش سنگ را در معدن برای حمل بر عهده داشت، با سقوط تکه سنگی در حدود ۲ تن کشته شد.

همکار کارگر کشته شده دلیل وقوع این حادثه را رعایت نشدن موارد ایمنی در معدن آسو ذکر کرد و گفت: این کارگر در روز حادثه مشغول جابجایی سنگی به ارتفاع ۲ مترو پهنای ۱/۴۰ بود. آقای رحیمی کنار بلوک سنگی قرار داشت و سعی می‌کرد آن را برای برش آماده کند که ناگهان تکه‌ای از سنگ با لرزشی که ناشی از حرکت بولدزری که در محوطه مشغول جابجایی سنگ‌ها بود  بر روی کمر آقای رحیمی سقوط کرد.

این کارگر همچنین گفت: آقای رحیمی لحظات اولیه حادثه زنده بود ولی به دلیل شدت جراحات و امکانات محدود معدن برای امداد رسانی در راه بیمارستان کشته شد.

این کارگر شاغل در معدن سنگهای تزئینی آسو با بیان اینکه آقای رحیمی در آستانه بازنشستگی بود اظهار داشت: من و سایر همکارانم  شرایط سخت کار در معدن سنگ را برای تامین معاش خانواده‌هایمان به ناچار تحمل می‌کنیم.

به گفته وی، در حال حاضر با کشته شدن آقای رحیمی در معدن آسو دو نفرشاغل هستند که به تنهایی امکان بهره برداری از معدن را ندارند.

این کارگر در پایان این گفتگو، اظهار کرد: پس از وقوع حادثه، بازرسین اداره کار گناباد و ماموران انتظامی پاسگاه گناباد در محل حاضر شده بودند که هنوز نتیجه نهایی این بازرسی‌ها اعلام نشده است.

حقوق کارگران طی 4 سال گذشته کامل پرداخت نشده
در این رابطه، آقای «محمد رضا کیسوری» نماینده سابق کارگران معدن آسو ضمن اظهار تاسف از کشته شدن «ابراهیم رحیمی»، وقوع حوادث شغلی را علاوه بر رعایت نشدن اصول ایمنی حین کار، به دلیل بی‌توجه‌ای کارفرما به مطالبات صنفی کارگران دانست.

او با بیان اینکه کارگران این معدن حداقل حقوق را از کارفرمای معدن آسو دریافت می‌کنند افزود: حقوق کارگران معدن از سال ۸۹ به تعویق افتاده و کارگران ماهانه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان به صورت علی‌الحساب دریافت می کنند.

کیسوری گفت: پیش از این معدن آسو حدود ۲۰ کارگرشاغل داشت که همه این کارگران به دلیل شرایط نامناسب کار و عدم دریافت ۱۶ ماه حقوق به سبب مشکلاتی که در تامین معاش زندگیشان متحمل شده بودند به ناچار با سابقه زیاد یا ترک کار کردند و یا از سوی کارفرما اخراج شدند.

آقای کیسوی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون تعداد کارگران آسو به حداقل رسیده است افزود: با کشته شدن آقای رحیمی تعدا کارگران شاغل در این معدن به ۲ کارگر تقلیل یافته‌ است.

به گفته وی، معدن سنگهای تزئینی آسو به سبب کیفیت و زیبایی سنگ‌ها دارای فروش خوبی است به صورتی که کارفرما قبل از تولید، بیشتر محصولات خود را پیش فروش می‌کند.

او گفت: کارگرانی که در این معدن به سبب سختی کار و یا عدم دریافت حقوق محل کارشان را به نوعی ترک کردند پرسابقه بوده و در آستانه بازنشستگی قرار داشتند.

کیسوری در خصوص بیمه کارگران معدن آسو اظهار داشت: با وجود آنکه بیمه کارگران معدن آسو ماهانه پرداخت می‌شود اما مشکلاتی نیز در سوابق بیمه‌ای کارگران در سالهای ۷۴ تا ۷۵ بمدت ۳ ماه مشاهده می‌شود که مانع بازنشسته شدن کارگران مشمول شده است.

به گفته وی، اگر مشکلات بیمه‌ای کارگران رفع می‌شد آقای رحیمینیز  سال گذشته مشمول قانون سخت زیان اور بازنشسته می شد و امروز شاهد ازدست دادن وی نبودیم.

او همچنین در خصوص سایر مطالبات کارگران معدن آسو گفت: کارگران معدن آسو از سال ۸۹ حق عیدی دریافت نکرده‌اند و کارفرما نیز نسبت به این موضوع بی‌توجه است.

محمد رضا کیسوری در بخش دیگری از سخنانش در مورد رعایت نشدن ایمنی کار در معادن سنگ منطقه گیسور گفت: سه معدن سنگ در معادن منطقه گیسور به نامهای «آسور»، «بهارستان آسور» و «طلوع گناباد» وجود دارد که در مجموع ۶۰ کارگر دارند که هیچکدام از معادن منطقه ایمنی کار را برای کارگران رعایت نمی‌کنند.

او با بیان اینکه «ایمنی پوشیدن کفش و کلاه ایمنی نیست» افزود: این کارگران به اجبار کارفرمایان ناچارند ماهیانه ۳ هزار تن سنگ استخراج کنند در غیر اینصورت حقوق کامل دریافت نمی‌کنند.

این کارگر سابق معدن آسو گفت: منطقه دور افتاده کیسور به سبب دور بودن از مراکز  اداری و سایر امکانات از چشم برخی مسئولان به دور مانده و مسئولان شهرستانی نیز  توجهی به مشکلات کارگران ندارند و بیشتر حامی کارفرمایان هستند.

به گفته آقای کیسوری کارگران معادن سنگ مشکلات صنفی‌شان را بار‌ها به صورت کتبی و شفاهی به گوش مسئولان رسانده اند اما بی توجه ای به این موضوع مشکلات آنان را روز به روز بیشتر کرده است.

او گفت: یکی از موارد قابل ذکری  که باعث مصدومیت کارگران در معادن گیسور  بویژه آسو می‌شود، انفجارهای غیر قانونی است.

او در ادامه باذکر دو حادثه شغلی در معدن آسو که منجر به مصدومیت دو کارگر شد گفت: حادثه نخست در سال ۷۲ برای کارگری بنام «عباس‌علی یاسینی» با ۷ ماه سابقه کار رخ داد که وی  حین ریختن مواد آتش زا در چاله عمودی یک تکه سنگ برای عملیات آتش بار،ناگهان با جرقه لوله آهنی که در دست داشت انفجاری رخ داد که منجر به سوختگی ۶۶ درصدی وی شد.

او ادامه داد: حادثه دوم نیز در سال ۷۴ برای کارگری بنام «حسین بقایی مهدختی» رخ داد که این کارگر حین نگهداری غیر قانونی ۴۰۰ چاشنی در محل اقامت خود در کارگاه  که به اجبار کارفرما انجام شده بود زمانی که می‌خواست این چاشنی‌ها را برای انجام عملیات انفجار به بیرون ببرد، ناگهان سیم یکی از چاشنی‌ها به دستش گیر می‌کند و انفجار مهیبی رخ می‌دهد  که در این حادثه علاوه بر کور شدن دو چشم این کارگر دو دست و پای این کارگر نیز به دلیل شدت جراحات در بیمارستان قطع می‌شود.

او با بیان اینکه کارفرما در این حادثه سعی داشت در خصوص موضوع انفجار به نوعی پنهان کاری کند افزود: با پی گیری کارگران و تشریح موضوع حادثه برای مسئولان و پی گیری کار‌شناسان، کارفرما مقصر حادثه شناخته شد که در ‌‌نهایت محکوم به یک هفته بازداشت و پرداخت ۴۵ میلیون تومان جریمه نقدی شد.

 

 

 

 

 

 




:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 641
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 مرداد 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: