lمعما
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

یک لیوان قهوه و یک لیوان شیر در اختیار داریم. از لیوان قهوه یک قاشق قهوه برداشته وارد لیوان شیر می کنیم. سپس از مخلوط شیر و قهوه ساخته شده یک قاشق برداشته و به لیوان قهوه بر می گردانیم.پس از این دو جابجایی شیر و قهوه آیا در لیوان قهوه، شیر بیشتری وجود خواهد داشت یا در لیوان شیر، قهوه بیشتری؟   جواب :یک راه حل  منطقی بسیار ساده!

تو سوال درباره قاشق که صحبتی نشده است پس اندازه قاشق می تونه به بزرگی لیوان باشد.

با یک قاشق می تونیم کل قهوه را تو شیر برزیم و سپس ترکیب حاصل را به نصف تقسیم کنیم با هم برابرند

 

:) حسن، حسین، علی و محمد سه کلاه سفید و سه کلاه قرمز در اختیار دارند. حسن به سه دوست  خود می گوید چشمانتان را ببندید. سپس سه کلاه سفید را روی سر هر یک گذاشته و سه کلاه دیگر را پنهان می کند. بعد از آنها می خواهد چشمانشان را باز کنند و با مشاهده کلاه دو نفر دیگر رنگ کلاه خود را حدس بزنند.

علی، حسین و محمد هریک قادر به دیدن کلاه دو نفر دیگر بوده اما کلاه خود را نمی بینند. حسن رو به علی می کند و از او می پرسد کلاهت چه رنگی است او پس از تفکر زیاد می گوید نمی دانم. سپس از حسین می پرسد، او که می خواهد به سرنوشت علی دچار نشود بیشتر فکر می کند و در انتها می گوید من نیز مانند علی مطمئن نیستم. اما محمد بر خلاف آن دو نفر دیگر قادر به پاسخگویی درست می شود. او می گوید با آنکه دوستان من بسیار باهوش هستند ولی فقط من هستم که قادر به پاسخگویی درست می باشم.

 

چگونه محمد توانست رنگ کلاه خود را تشخیص دهد؟این معما برای حالتی قابل طرح است که تعدادکلاه قرمز " دو " باشد نه " سه " . در این صورت هم سفید ، قرمز ، قرمز روی دادنی است هم حالت سفید ، سفید ، سفید که در هر دو حالت کلاه محمد سفید خواهد بود . در فرض مساله {سه کلاه سفید ، سه کلاه قرمز } معما  قابل حل نیست  و محمد قادر نخواهد بود که از روی دو حالته بودن کلاه علی و حسین استنتاجاتی کند که النهایه به یک یا دو گزینه ختم شود . پس از پایان مهمانی خانم صاحب خانه از دیگران می پرسد که هر یک با چند نفر دست داده است. نفر اول می گوید من با هیچ کس دست نداده ام. نفر بعدی می گوید با 1نفر دست داده ام ، بعدی می گوید با 2 نفر ، بعدی 3 نفر و به همین ترتیب نفرات بعدی با 4 ، 5،6،7 و نفر آخر هم می گوید من با 8 نفر دست داده ام.

 

آیا می توانید حدس بزنید همسر خانمی که از دیگران سؤال می کند کدامیک از نفرات فوق الذکر هستند؟کسی که با 8 نفر دست داده یعنی به جز خودش و همسرش با همه دست داده. پس همسر آن کسی است که با هیچ کس دست نداده.

کسی که با 7 نفر دست داده به جز خودش همسرش و کسی که با هیچ کس دست نداده با همه دست داده پس همسر آن کسی است که فقط با کسی که با 8 نفر دست داده دست داده است

و به همین ترتیب کسی که با 6 نفر دست داده همسرش با 2 نفر دست داده و کسی که با 5 نفر دست داده همسرش با 3 نفر دست داده. در نتیجه همسر صاحبخانه شخص باقیمانده است که با 4 نفر دست داده    مهره کاملاً یکسان از نظر ظاهردر دست داریم. یکی از این مهره ها کمی از بقیه سنگین تر یا سبکتر است( در ست نمی دانیم که سنگین تر است یا سبکتر) می خواهیم با سه بار توزین توسط ترازوی کفه ای آنرا بیابیم.

چگونه چنین چیزی امکان پذیر است؟این 12 تا را به دسته های 6 تایی تقسیم می کنیم 6 تا اینوره ترازو 6 تا اونوره ترازو بعد هر کدوم از دسته های 6 تا یی که سبک تر یا سنگین تر بود بر می داریم بقیه رو می زاریم کنار بعد اون دسته ی 6 تایی رو به نیم تقسیم می کنیم یعنی دسته های سه تایی سه تا اینوره ترازو سه تا اونوره ترازو بعد هر سه تایی که سبکتر یا سنگین تر بود رو بر می داریم بقیه رو می زاریم کنار

بعد اون سه تای باقی مونده رو بر می داریم و به دسته های یکی تقسیم می کنیم بعد یکی رو می زاریم اینور یکی رو می زاریم اونور یکی هم بیرون بعد اگر این دو تا مساوی بودن بیرونه جوابه اگه نه که یکی از همون دو تا هستش یعنی هرکد.م که سنگین تر یا سبک تره




:: موضوعات مرتبط: علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 مهر 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: