چرا دلار آرام ندارد؟
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان مطلب بالا دیدگاه خود درباره علل نوسانات ارز در بازار را چنین بیان داشت.

 با توجه به فضای روانی که اکنون در نتیجه تحریم ها حاکم شده است به نظر می رسد افرادی وجود دارند که به این فضا دامن می زنند و عده ای را وارد بازار ارز می کنند که این موضوع خود باعث افزایش حجم تقاضا برای ارز و در نتیجه افزایش قیمت آن می شود.

 دلیل دیگر برمی گردد به مشکلاتی که اکنون در جامعه به لحاظ مدیریتی و در مجموعه مدیران اقتصادی کشور وجود دارد که نتوانستند به درستی نقدینگی ها را به سمت تولید سوق دهند و سیاست های اعلامی و اجرایی آنها انسجام لازم را ندارد و فاقد پختگی و دقت لازم می باشد.

 این موضوع باعث شده از یک طرف حجم بالایی از تقاضا را شاهد باشیم و از سوی دیگر ارز موردنیاز واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی تامین نشود. بنابراین این دو موضوع باعث تغییرات نوسانی قیمت ارز در بازار می شود.

 از آنجا که ما محدودیت های ارزی داریم و از سوی دیگر حجم تقاضا برای ارز زیاد است باید گزینه ارز محدود خود را به تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی تخصیص دهیم. یعنی برای خرید تجهیزات مورد نیاز واحدهایی که نمی توانند این تجهیزات را از داخل کشور تامین کنند و مجبور هستند از خارج وارد کنند.

 از سوی دیگر در این شرایط بانک مرکزی نباید خود را درگیر این سفته بازی ها و نوساناتی که در بازار ارز روی می دهد بکند. بانک مرکزی باید وحدت رویه ای ایجاد کند و به فعالین اقتصادی اطمینان دهد که نیازهای ضروری آنها تامین می شود.

• افزایش سطح نقدینگی باعث می شود تورم در کشور تشدید شود؛ اما از سوی دیگر واحدهای تولیدی امروز شدیدا برای تامین نیازهای خود به نقدینگی محتاج هستند. نتیجه ای که از جمع این دو مطلب بدست می آید این است که هدف بانک مرکزی نباید صرفا کنترل نقدینگی باشد؛ بلکه هدف آن باید کانالیزه کردن هدایت نقدینگی به سمت واحدهای تولیدی باشد تا بتواند پاسخگوی نیاز واحدهای تولیدی باشد.

• صرف جمع آوری و حبس نقدینگی در جامعه هنر نیست. هنر هدایت نقدینگی به سمت واحدهای تولیدی است.




:: بازدید از این مطلب : 1147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: