سرماخوردگی بزرگسالان
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

قرص سرماخوردگی بزرگسالان (به انگلیسی: Adult Cold)

رده درمانی: ترکیبات درمانی سرماخوردگی .

اشکال دارویی: قرص

موارد مصرف

قرص سرماخوردگی بزرگسالان نوعی ترکیب از چند عامل برای مداوای سرماخوردگی است. این دارو از ترکیب فنیل افرین (یک منقبض کننده عروقی سمپاتومیمتیککلرفنیرامین (آنتی هیستامین) و استامینوفن ساخته شده است . این دارو اغلب در درمان علائم سرماخوردگی (به خصوص سرماخوردگی های ویروسی بزرگسالان) مانند آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب استفاده می شود .گاه در مشکلات مشابه مانند حساسیت تنفسی نیز به کار می رود .

مکانیسم اثر

فنیل افرین یک ترکیب مقلد اثر سمپاتیک است و با انقباض عروق موجب کاهش علائمی مانند آبریزش بینی، احتقان مخاطی و اشکریزش می شود. استامینوفن یک ترکیب مسکن و تب بر است. کلرفنیرامین مالئات نیز با بلوک اثرات هیستامین بر گیرنده های H۱ تاثیر می کند.

عوارض جانبی

ناشی از ترکیبات سازنده دارو می باشد مثلا کلرفنیرامین خواب آور و آنتی کولینرژیک (خشکی مخاط) است و فنیل افرین می تواند موجب تاکیکاردی و افزایش فشارخون شود.

ترکیبات مشابه

در قرص سرماخوردگی بزرگسالان رایج ۳۲۵ میلی گرم استامینوفن ، ۳۰ میلی گرم فنیل افرین و ۲ میلی گرم کلرفنیرامین وجود دارد. ترکیبات مشابه متعددی توسط شرکتهای دارویی مختلف با نامهایی مانند کلداستاپ، کلداکس، اگزاکلد، سوپر کلد٬ تاکی‌فلودک و بیولنول کلد به همین منظور عرضه شده اند. در این داروها گاه نوع ترکیب عوض شده است مثلا در بیولنول کلد روزانه به جای کلرفنیرامین از دکسترومتورفان که ضد سرفه است استفاده شده است و گاه میزان ترکیبات تغییر کرده است مثلا در بیولنول کلد فورت شبانه به جای ۳۲۵ میلی گرم استامینوفن از ۵۰۰ میلی گرم استامینوفن استفاده شده است. ترکیب آنتی هیستامین دکونژستانت فاقد استامینوفن است




:: موضوعات مرتبط: علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 1003
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 آبان 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: