بشار اسد:من همچنان از حمایت عمومی مردم برخوردار هستم
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

رییس جمهوری سوریه در این مصاحبه كه یكشنبه شب از این شبكه تلویزیونی پخش شد، در پاسخ به این سوال كه آیا تصمیم به استعفا ندارد، افزود: اكثریت مردم سوریه از من حمایت می كنند پس دلیلی برای كنار كشیدن وجود ندارد.

اسد خاطرنشان كرد: امروز ایالات متحده و غرب علیه من هستند و یك سری قدرت های منطقه ای با دولت من دشمن شده اند، در این شرایط اگر ملت سوریه هم علیه من بودند پس من به هیچ عنوان نمی توانستم جایگاه خود را حفظ كنم .

رییس دولت سوریه تاكید كرد: پس پاسخ سوال شما بسیار واضح است زیرا من همچنان از حمایت عمومی مردم برخوردار هستم. خبرنگار این شبكه تلویزیونی در ادامه از رییس جمهوری سوریه پرسید كه شورشیان و مخالفان وی متشكل از چه كسانی هستند، اسد در پاسخ ، گفت: تركیبی از القاعده و یكسری اشخاص یاغی به اضافه برخی افراطییون و تندرو های جنایتكار كه جمعی از آنها مواد مخدر از اروپا به منطقه خلیج فارس قاچاق می كنند.

وی افزود: این شورشیان هزاران نفر هستند اما نمی توان رقم دقیقی برای آنها مشخص كرد.

رییس دولت سوریه در همین رابطه ،افزود: ما ده ها نفر از اعضای القاعده را دستگیر كرده ایم كه در بین آنها اتباع تونس و لیبی وجود دارند و شما به عنوان خبرنگار می توانید با این دستگیر شدگان صحبت كنید.

اسد در ادامه با بیان اینكه آمریكای ها نیز بخشی از این مناقشه هستند كه از راه های مختلف شورشیان را مورد حمایت قرار میدهند، گفت: تا زمانی كه آمریكایی ها به هر نحوی از تروریست ها حمایت كنند، در واقع شریك آنها هستند حال این حمایت با ارسال سلاح باشد یا پول و یا اینكه با حمایت های سیاسی در مجامع بین المللی از تروریست ها پشتیبانی كنند.

رییس جمهوری سوریه تاكید كرد: اولویت مهم و اول ما در شرایط امروز دفاع از كشور در مقابل تروریست ها است و این وظیفه و هدف اصلی ما است .

اسد در عین حال برای گفت و گو و مذاكره با مخالفان خود اعلام آمادگی كرد و افزود: ما حتی حاضریم باخود آمریكایی ها گفت وگو كنیم ودرهای مذاكره را روی هیچ كس نبسته ایم.

وی تاكید كرد: گفت و گو یك گزینه راهبردی برای ما است البته تا زمانی كه شما با تروریسم مواجه هستید ، مذاكره كارایی نداشته و چاره ای جز مبارزه با ترور نخواهید داشت.

اسد خاطرنشان كرد: شما نمی توانید فقط به دنبال دیالوگ باشید تا زمانی كه ملت و سربازان شما به دست دشمنان و تروریست ها كشته می شوند.

رییس جمهور سوریه در پاسخ به اینكه آیا آماده دیالوگ با مخالفان در تبعید نیز خواهد بود یا نه،گفت: ما آماده ایم با همه صحبت كنیم و این را قبلا نیز گفته ایم،حتی با شورشیانی نیز اگر آماده باشند سلاح خود را بر زمین گذارند، صحبت كنیم.

اسد در ادامه این گفت و گو حمایت خود را از طرح كوفی عنان برای برقراری صلح و آرامش در سوریه اعلام كرد و آن را طرحی بسیار خوب توصیف كرد.

وی خاطرنشان كرد: كوفی عنان تاكنون كاری بسیار سخت اما مهم و خوب را انجام داده البته ما به این واقف هستیم كه موانع متعددی بر سر راه این طرح وجود دارد اما نباید این تلاش ناكام بماند.

اسد افزود: بزرگترین مانع طرح عنان این است كه بسیاری از كشورها موفقیت آن را نمی خواهند و برای شكست آن تلاش می كنند و در این راه حمایت سیاسی از تروریست ها در سوریه را اعلام كرده و به آنها كمك تسلیحاتی و پولی می كنند.

رییس جمهوری سوریه در پاسخ به این سوال كه به نظر وی كدام كشورها به مخالفان دولت و شورشیان سوریه سلاح می دهد، گفت: اگر ما شواهد مشخص هم نداشته باشیم از نشانه های موجود می توانیم پاسخ سوال شما را بدهیم، و در این رابطه نیز نشانه هایی وجود دارد در مورد كشورهایی كه به طور رسمی اعلام كرده اند می خواهند از تروریست ها حمایت كنند.

اسد تصریح كرد: در رده اول این حمایت وزیر خارجه عربستان سعودی و همتای قطری وی هستند كه به صراحت موضع خود را اعلام كرده اند واز 'مسلح شدن شورشیان' حمایت كرده اند.

رییس جمهوری سوریه ادامه داد: تركیه نیز بارها پیشنهاد كمك های نظامی و پشتیبانی در راه قاچاق سلاح و تحویل آن به شورشیان و مخالفان دولت را ارائه كرده است.

اسد ادامه داد: دولت آمریكا نیزبطور عمده حمایت سیاسی خود ازمخالفان دولت و شورشیان سوریه را بارها اعلام كرده است.

از رییس جمهوری سوریه درمورد نقش مخالفان خارج از كشور درطرح دولت ملی انتقالی سوریه، سوال شد كه وی در پاسخ گفت: مخالفان دولت كه در تبعید هستند باید به مقررات و قوانین كشور پایبند باشند،دراقدامات جنایتكارانه شركت نكند واز ناتو ودیگر كشورها درخواست حمله به سوریه را مطرح نكند.

اسد درپاسخ به این سوال كه آیا در این شرایط نگران خانواده اش نیست،گفت: مهمترین چیز برای یك انسان این است كه به كاری كه انجام می دهد اعتقاد داشته باشد و من نیز به كارم اعتقاد راسخ دارم و نیازی نیست كه چیزی نگران باشم و از زندگی بترسیم.

وی افزود: دیگران می توانند نظر دیگری داشته باشند اما آنها این را لمس می كنند كه كار من به نفع كشور و منافع ملی است وكسی كه در برای كشورش خدمت می كند نباید از چیزی بترسد.

از اسد سوال شد كه سرانجام وضعیت سوریه چیست،وی در پاسخ گفت: راه حل را باید در دو محور دید،چیزی كه بر سر آن بحثی وجود ندارد اینكه باید باتروریست ها مبارزه شود و این همان كاری است كه در همه جای دنیا انجام می شود و دراین زمینه هیچ راهی برای گفت و گو وجود ندارد .

رییس جمهور سوریه افزود: محور دوم نیز گفت و گو با قدرتهای متفاوت سیاسی در جهان و پیشبرد روند اصلاحات دركشور است كه در این مورد نیز در نهایت این مردم هستند كه با رای خود تصمیم می گیرند.

اسد در پایان با ارائه چشم اندازی از آینده سوریه،گفت: من در هر مقطع از زمان دوست دارم كشورم را در مسیر رشد و شكوفایی ببینم، اقتصاد و وضعیت بهتر برای كشور از هر جهت مد نظر من است و هیچكدام از اینها بدون امنیت میسر نخواهد شد و بدون آرامش و فضای امن رویای آینده بهتر دست یافتنی نخواهد بود.




 




:: بازدید از این مطلب : 865
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: