زعــــفران؛ کاهش 30 درصدی تولید
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با قدس مطرح کرد؛

 

زعــــفران؛ کاهش 30 درصدی تولید، افزایش 30 درصدی قیمت

 

معتمدی: قدس ویژه خراسان - عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران ایران در خصوص وضعیت بازار داخلی خرید و فروش زعفران اظهار داشت:بازار اکنون در آرامش بسر می برد و هیچ گونه تنشی دیده نمی شود، ...

 در حالی که در برخی مقاطع یکسری دلالان با پولهای سرگردان به هنگام فصل برداشت طلای سرخ وارد این بازار شده و با امید بدست آوردن  سود هنگفت، این بازار را دچار التهاب می کردند.

علی حسینی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود:این افراد به دلیل اینکه سود مد نظر خود را از این بازار بدست نیاوردند اکنون کنار نشستند و دچار شک و تردید برای ورود به این بازار شدند.

وی با بیان اینکه یکسری شایعه و اطلاعات غلط توسط این افراد پراکنده می شد،اضافه کرد:همین موضوع باعث می شد افراد دارای پولهای سرگردان به امید رسیدن به سود زیاد نسبت به خرید زعفران اقدام کردند تا در زمان نیاز با قیمت بالاتری آن را بفروش رسانند، اما در عمل متوجه شدند زعفران بیش از نیاز تقاضای بازار است و باید به خارج صادر شود، بنابراین به سود مد نظر خود نرسیدند.

وی تأکید کرد: زعفران چیزی نیست که کسی آن را خریداری کند تا در زمان کمبود بفروشد، زیرا نیازمند پول زیادی است.

 وی با اشاره به ضرورت ایجاد بانک زعفران، افزود: افرادی که این محصول استراتژیک را به صورت انبوه خریداری می کنند، در سقوط قیمت این کالا تنش ایجاد می‌کنند که در واقع ندانسته وارد این بازار می شوند، چرا که تجربه نشان می‌دهد نمی توان چندان بر روی این بازار حساب بازکرد، به این دلیل که زعفران محصول و کالای صادراتی است.

*قیمت 4 تا 5 میلیونی

مجری طرح ارتقای کیفیت و شناسنامه دار شدن زعفران ایران در خصوص قیمت فعلی طلای سرخ در بازار داخلی اظهار داشت:در حال حاضر بسته به نوع کیفیت زعفران تولید شده، قیمت آن در بازار داخلی بین چهار میلیون و 400  تا پنج میلیون تومان به فروش می رسد، هرچه کیفیت زعفران تولید شده بیشتر و بالاتر باشد، نرخ آن نیز افزایش می یابد.

حسینی درباره نرخ صادراتی این محصول نیز یادآورشد: قیمت زعفران در بازارهای صادراتی ،رقابتی است. از هزارو 500 تا دو هزار دلار باز هم بسته به  نوع کیفیت و شرایط عرضه،نرخ برابری ریال با ارز  و دیگر مؤلفه‌ها نظیر نوع بسته بندی به فروش می رسد.

وی ادامه داد:هرچه زعفران در بسته بندی شکیل تر و نیز با حجم ریزتر عرضه شود، قیمت آن نیز بیشتر است، بویژه اینکه بازار هدف نیز دورتر از کشور عرضه کننده باشد.

*کاهش 30 درصدی تولید زعفران در خراسان جنوبی و رضوی

وی در خصوص میزان برداشت زعفران در سال جاری نیز تصریح کرد:طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی بیش از 83 هزار هکتار در خراسان رضوی و جنوبی به کشت زعفران اختصاص دارد که در سال گذشته در هر هکتار 5/3 کیلوگرم  و در مجموع 270 تن زعفران برداشت شد.

وی یادآورشد:امسال بر اساس اطلاعات جهاد کشاورزی حدود 30 درصد تولید در برخی شهرستانها کاهش داشته که طبق این آمار سطح برداشت از هر هکتار 5/2 کیلو است.

وی افزود: در مجموع رقم برداشت کلی در حد 200 تن است که البته بازهم  از میزان تقاضای صادراتی زعفران بیشتر است.

وی با بیان اینکه میزان صادرات زعفران، سالانه 140 تن است، گفت:در بهترین شرایط این رقم به 180 تن رسیده است.

*افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت

وی درباره نقش کاهش تولید بر قیمت زعفران خاطر نشان کرد:البته این کاهش تولید بر نرخ این محصول استراتژیک بی تأثیر نیست و 20 تا 30 درصد نسبت به نرخ آن در سال گذشته گران تر شده است.

وی گفت:البته به طور 100 درصد نمی توان گران شدن قیمت زعفران در سال جاری را مربوط به کاهش میزان تولیدآن دانست، به طوری که همانند سایر اقلام و محصولات دیگر که هر ساله بهای آن افزایش می یابد، زعفران هم از این قاعده مستثنا نیست.

عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران ایران تصریح کرد:زعفران، کالایی وابسته به صادرات است، بنابراین خیلی از مؤلفه‌ها از جمله نرخ حمل و نقل که اکنون بسیار بالاست و هزینه بازاریابی بر روی قیمت آن تاثیر گذار است.

وی درباره وضعیت صادرات طلای سرخ نیز اظهار داشت:در حال حاضر صادرات زعفران در مقایسه با سال گذشته وضعیت بهتری دارد و این مسأله به خاطر شفاف سازی در بخش صادرات است که باعث شده صادرکنندگان با امنیت بیشتری بازارهای هدف را رصد کنند که انتظار می رود این وضعیت ادامه و مناسب تر نیز شود.

وی در این خصوص که در حال حاضر مهمترین مشکل بازار صادراتی زعفران چیست،گفت:توسعه صادرات زعفران به عواملی نیازمند است که یکی از آنها هزینه سنگین بازاریابی،حمل و نقل و اطلاع رسانی در دنیاست.در حال حاضر بازارهای هدف زعفران ایران کمتر از 50 کشور است، در حالی که حداقل 100 کشور ازاین بازار دور هستند و هنوز دسترسی به زعفران ایران ندارند.

حسینی با اشاره به هزینه بسیار بالای بازاریابی صادرات گفت:تأمین این هزینه ها از عهده بخش خصوصی خارج است و همانند دیگر کشورهای موفق در امر صادرات مانند چین ،دولت باید در این حوزه ورود یابد و بستر را فراهم سازد.

*تولید 100 درصد فله ای

وی در این خصوص که چه میزان از زعفران تولید شده از زمان تولید تا برداشت و فروش به شکل ساماندهی شده و خارج از چارچوب کشت سنتی است،گفت:زعفران تولید شده توسط کشاورزان 100 درصد فله ای است و به صورت تدریجی و به تناسب نیاز مالی محصول تولید را به بازار عرضه می کنند.

وی ادامه داد:از آنجایی که قیمت این محصول بالاست و مانند رب نیست که کارخانجات در فصل برداشت گوجه، تمام آن را خریداری تا در زمان نیاز به بازار عرضه کنند و کارخانجات هم بیشتر از یک تن توان خرید ندارند، ضمن اینکه خود تولید کننده هم حاضر نیست تمام محصول را یکجا بفروش رساند، بنابراین استمرار خرید و فروش آن در طول سال است.





:: موضوعات مرتبط: علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , اقتصادی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 744
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 دی 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: