کلوت های گناباد(منبع گناپا)
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی
از روستای قوژد به سمت عزیزآباد که برویم حاشیه جاده خاک های نرم نشانه خوبی است، باید ماشین را پارک کنید و پیاده بروید، توصیه می کنم حتما چند نفر باشید و تنها به آنجا نروید، هر قدمی که بر می دارید مراقب زیر پایتان باشید.

 

زمین نرم یکهو زیر پای آدم را خالی می کند و اگر نزدیک غروب رفته باشید رفت و آمد زیاد شغالها در آن منطقه کمی ترسناک به نظر می رسد.

شکاف های عمیق زمین آدم را یاد فیلم های جادوگری هالیوود می اندازد و گاهی عبور زاغ هایی که فقط سیاه هستند و سیاه این احساس را بیشتر تداعی می کند.

واژه کلوت باید از جنس کلات و کلاته باشد که در نواحی مرکزی و شرقی کشور ، به معنای مناطق مرتفع و آباد است. اما کلوت تپه ماهورهایی هستند که در کویر مرکزی و مناطق بیابانی دست باد در گذر قرنها، آنها را هاشور زده تراشیده است ، بعبارت دیگر کلوت ها حاصل فرسایش تپه ها توسط آب و باد هستند.

هنرنمایی عوامل فرسایش بویژه باد وآب ، حالا سازه هایی طبیعی خلق کرده که به ساختمان های ساخته شده دست بشر ، آن هم در دل کویر می مانند.

کلوت ها در دنیا بی نظیرند و شهرت جهانی دارند و از دور به خرابه های یک شهر بزرگ می مانند.کلوت ها مدت هاست که توجه طبیعت گردها را به خود جلب کرده است.

یکی از حیرت انگیزترین کلوت های گناباد در ما بین روستای قوژد و عزیزآباد در 10 کیلومتری شرق گناباد واقع شده است، اصلی ترین دلایل تشکیل این کلوت ها بارندگی های شدید و جاری شدن آب در رودخانه های فصلی که از دل این کلوت عبور می کنند و با توجه به نرم بودن خاک این منطقه شکاف های عمیق و پر پیچ و خم بر سطح زمین ایجاد شده است.

از نمای دور تصور می کنید شکاف ها زمین بر اثر زلزله شدید ایجاد شده است.

بنده که برای اولین بار به این منطقه رفتم آگاهی و تجربه کافی از این شرایط زیست محیطی منطقه نداشتم، و وجود رد پای حیوانات درنده ، پرواز ناگهانی زاغ ها و خفاش ها و ریزش دیوار های شکاف برایم وحشت بر انگیز بود.

نبود حیات گیاهی در کلوت ها را نمی توان تنها به خاطر جنس خاک و املاح موجود در آن دانست زیرا جنس خاک کلوت ها از رس، ماسه و نمک است و این همان ترکیبی است که خاک آبادی ها و زمین های زراعی حاشیه کلوت هم از آن تشکیل شده است.

دلایل اصلی نبود پوشش گیاهی در کلوت را می توان فقر آب، شوری خاک و بادهای شدید که شب و روز در لا به لای کلوت ها می وزد و اجازه نمی دهد تا هیچ گیاهی در این منطقه ریشه بگیرد عنوان کرد.

دیدن کلوت های گناباد را به شما در ایام نوروز توصیه می کنم.





kalut




 
به علت تاریک شدن هوا و نبود امکانات مناسب برای کویر نوردی تصاویری مطلوبی منتشر نشده است که از کاربران عزیز سایت گناپا پوزش می طلبیم ، امیدوارم در آینده بتوانیم تصاویری بهتری در اختیار کاربران قرار دهیم.
تصاویر ماهواره ای از کلوت گناباد



kaloot

معرفی برخی از معروف ترین کلوت های ایران

کلوت شهداد واقع در استان کرمان

kloot



کلوت های جزیره ی قشم





کلوت های بوشهر







:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 1139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 فروردين 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: