وضع اقتصادي مردم در دوران احمدي نژاد بهتر از دوران خاتمي است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

عصر ایران؛ هومان دوراندیش - حسین پیشوا، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ است. این تشکل بسیجی – دانشجویی، چند روز قبل نامه انتقادی سرگشاده ای خطاب به سران قوای مقننه، قضاییه و مجریه نوشت و از گرانی کالا و اقلام مورد نیاز مردم انتقاد کرد. دانشجویان بسیجی در این نامه، از "سیاسی بازی" قوای حکومتی در شرایطی که مشکلات اقتصادی و بویژه گرانی ها، گریبانگیر زندگی مردم شده است، انتقاد کردند. 
 علیرغم اینکه در نامه دانشجویان بسیجی از "مجریان نالایق" و "مشکلات قشر مستضعف" سخن به میان آمده و تاکید شده بود که " مردم با مشکلات عدیده ی اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و این مساله نشان دهنده این است که در مسیر برقراری عدالت درست عمل نشده است" و اولویت بخشیدن سیاست بر اقتصاد علت العلل این وضع قلمداد شده بود، دبیر این تشکل خود نیز در این گفتگو سیاست را بر اقتصاد اولویت بخشید و جانانه از عملکرد اقتصادی دولت احمدی نژاد دفاع کرد و دولت کنونی را در همه عرصه ها، از جمله در عرصه اقتصاد، موفق دانست!
متن زیر گفتگوی عصر ایران است با حسین پیشوا درباره نامه انتقادی شورای تببین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ.


*** 
اخیراً احمد خاتمی در نماز جمعه تهران به همه توصیه کردند که علیرغم گرانی کالاهای ضروری، یک آخ هم نگویید. فکر نمی کنید نامه شما به سران سه قوه، با توجه به تاکید اکیدش بر فشار ناشی از گرانی، برخلاف توصیه امام جمعه تهران بوده است؟

نه! نکته این است که گرانی کالاها واقعیت دارد. آقای خاتمی هم قطعاً نظرشان این نبوده است که این واقعیت را مخفی کنیم و بگوییم چنین پدیده ای وجود ندارد. حرف ما این است که این گرانی ها وجود دارند و سران سه قوه نیز به جای اینکه به بازی های سیاسی بپردازند، بهتر است به فکر حل این مشکل باشند و احیاناً اگر کسانی در "مدیران رده های میانی" وجود دارند که تحریم های خارجی را علت این گرانی ها می دانند، باید گفت که چنین ادعایی قابل قبول نیست و مردم هم این حرف را نمی پذیرند.

منظور شما از بازی های سیاسی دقیقاً چیست؟

همین چیزهایی که این روزها می بینیم! شما به تیترهای روزنامه ها نگاه کنید. خیلی از این مسائلی که قوای سه گانه ما به آنها می پردازند، مساله و درد اصلی مردم نیست و مسائل فرعی هستند، مشکل اینجاست که موضوعات را اصلی – فرعی نمی کنیم. البته نه اینکه این مسائل به کلی بی اهمیت باشد ولی این مسائل برای مستضعفین و پابرهنه ها اولویت ندارند و فرعی محسوب می شوند.

انتظار ما این است که سران قوا به دردهای اصلی مردم بپردازند. ما اصلاً انتظار نداریم در این ایامی که گران شدن قیمت مایحتاج اولیه، مردم را تحت فشار قرار داده است، نمایندگان مجلس یک ماه مجلس را رها کنند و به تعطیلات بروند. بماند که در کنار اینها یک سری رسانه ها و سایت ها هم هستند که دائما دارند تحریم ها و اثراتشان را بزرگ جلوه می دهند تا دل مردم را خالی کنند.

نظر شما درباره نفس آن توصیه احمد خاتمی چیست؟

ما با آن حرف موافقیم. مردم ما شرایطی خیلی سخت تر از شرایط فعلی را تجربه کرده اند و منظور از آخ نگفتن، این است که ما در این شرایط فعلی به گونه ای رفتار نکنیم که غربی ها فکر کنند تحریمشان خیلی اثرگذار بوده است.

بعضی ها معتقدند که عده ای در داخل با اهداف تحریم های خارجی همسو هستند. نظر شما در این خصوص چیست؟

فکر می کنم این حرف، حرف درستی است. یعنی واقعاً بعضی ها در داخل می خواهند وانمود کنند تحریم های خارجی خیلی اثرگذار بوده و عامل اصلی گرانی ها، چیزی جز این تحریم ها نیست. افزایش قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، متناسب با افزایش عمومی قیمت سایر کالاها نیست. یعنی به وضوح مشخص است که دستکاری هایی شده تا این وضع حاصل شود.

ولی هیچ کس مصداقاً به عاملان این  وضع اشاره نمی کند. چه کسانی موجب این افزایش غیرطبیعی قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم شده اند؟

ما اگر می دانستیم چه کسانی عامل این وضع بوده اند، حتماً به سراغ آنها می رفتیم و مطالباتمان را از آنها پیگیری می کردیم. قاعدتا عده ای از این افراد در ساختار قدرت حضور دارند؛ چونکه بدون حضور در ساختار قدرت نمی توان چنین کارهایی کرد.

یعنی در قوه مجریه اند؟

قوه مجریه بین 2500 تا 3000 مدیر ارشد و میانی دارد. در چنین نهادی کافی است عده ای نفوذی باشد تا بتوانند چنین وضعی را ایجاد کنند. نه فقط در قوه مجریه، بلکه در سایر قوا هم می تواند چنین وضعی حاکم باشد. ما به پاک بودن سران قوا اعتقاد داریم اما حرفمان این است که پرداختن این بزرگان به برخی از سیاسی بازی ها، موجب غفلت هایی می شود که راهگشای آدم هایی است که به هر حال نفوذی در سیستم دارند و می توانند چنین کارهایی انجام دهند.

برخی ها می گویند جریان موسوم به انحرافی در ایجاد این گرانی ها نقش دارد ؛ نظر شما در این باره چیست؟

به نظر من همین دائم انحرافی انحرافی کردن ها خودش یک انحراف است. به نظرم این موضوع یک موضوع فرعی است. موضوع اصلی، حل مشکل پابرهنه هاست لذا بهتر است که ما هم به دنبال موضوعات اصلی باشیم.

طبیعی است که همیشه عامل چنین مشکلاتی سوء مدیریت ها و سوءاستفاده های احتمالی هستند. این وضع گرانی هم مستثنا نیست و بدون نفوذ بدخواهان نظام در ساختار قدرت و نیز بدون غفلت مسئولان دلسوز نظام، این اتفاق امکان ناپذیر نیست.

مشکل این جاست که بزرگان ما تا حدی گرفتار مسائل فرعی شده اند و همین مانع از نظارت صحیح و اصولی بر این سوء مدیریت ها و سوء استفاده های بعضی هایی است که در ایجاد این وضع اقتصادی نقش داشته اند. انتظار ما هم این است که مسئولین ما در رویه شان یعنی اصلی فرعی کردن هایشان تجدیدنظر کنند.

جناح راست در دوران اصلاحات، دولت و مجلس اصلاح طلب را متهم می کرد که بیش از حد به سیاست می پردازند. چرا این جناح الان با همان انتقادی مواجه شده که روزگاری خودش متوجه اصلاح طلبان می کرد؟

البته باید بگویم که این نقدها، خودش یک گام مثبت است. خودانتقادی چیزی است که اصلاح طلبان فاقد آن بودند ولی الان اصولگرایان از آن بهره مند هستند. بازی های سیاسی همیشه در کشور ما بوده است.

سیاسی بازی شاید تا حدی محصول ناشیانه عمل کردن ما در بهره گیری از دموکراسی باشد ولی اینکه پرداختن بیش از حد به مسائل سیاسی فرعی، همزمان شود با گرانی کالاهای مورد نیاز مردم، امر نامطلوبی است و ما از سران قوا، که امین ترین آدم های این نظام هستند، انتظار داریم به این وضع پایان دهند.

اصلاح طلبان سیاسی بازی را کنار نگذاشتند و در نهایت کارشان به جایی ختم شد که الان مدتهاست از قدرت به دورند. ما امیدواریم که اصولگرایان این روند را متوقف کنند و گرنه آنها هم به سرنوشت اصلاح طلبان دچار می شوند. مردم با اصولگرایان عهد اخوت نبسته اند.

محمد خاتمی در جلسه ای خصوصی گفته است که در زمان ریاست جمهوری اش اگر قیمت گوجه فرنگی افزایش می یافت باید پاسخ می داد ولی الان قیمت خیلی از کالاها و مواد غذایی بالا رفته اما احمدی نژاد به کسی پاسخگو نیست. به نظر شما، چرا الان چنان فشاری به احمدی نژاد وارد نمی شود؟

آقای خاتمی دو سال طوری عمل کردند و وانمود کردند که نظام در انتخابات 88 تقلب کرده اما سال گذشته با چراغ خاموش آمدند و در انتخاباتی که همان دولت و همان نظام برگزار می کرد شرکت کردند. به نظرشما به حرف چنین کسی می توان اعتماد کرد؟!

 حتی اگر بنا را بر صدق گفتار آقای خاتمی هم بگذاریم، باز باید گفت که آقای خاتمی در مواردی بسیار مهمتر از افزایش قیمت گوجه فرنگی، پاسخگوی نظام و مردم نبودند. آقای خاتمی خیلی جاها می توانست بهتر عمل کند ولی این کار را نکرد. اما فارغ از این نکته، من فکر نمی کنم که در هیچ مقطعی از سی و سه سال اخیر، فشار بر رئیس جمهور به اندازه مقطع فعلی بوده باشد.   

یعنی می فرمایید که احمدی نژاد را بابت این افزایش قیمت ها مواخذه می کنند؟

بله، اما به غیر از مواخذه رئیس جمهور از سوی رهبری، فشار رسانه ها بر آقای احمدی نژاد نیز بسیار زیاد است. البته این ناشی از رشد ماست و شاید شخص آقای احمدی نژاد هم در ایجاد این رشد خیلی موثر بوده باشند.

در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی، نرخ تورم به 49 درصد هم رسید ولی صدای کسی در نمی آمد. می خواهم بگویم که رئیس جمهور قبلاً با این حجم از ابراز مطالبه عمومی مواجه نبود. الان فشار بر رئیس جمهور، بیش از دوره های قبل است و قطعاً در سطوح عالی نظام نیز همین طور است؛ یعنی حضرت آقا نیز همین طور با رئیس جمهور برخورد می کنند.

شما قبول دارید که دولت احمدی نژاد در مجموع ضعف کارآمدی داشته که اوضاع اقتصادی کشور به این جا رسیده است؟

ما نباید سیاه و سفید نگاه کنیم ولی من مجموعاً دولت احمدی نژاد را دولت موفقی می دانم. حالا ممکن است این دولت نتوانسته باشد پدیده گرانی را کنترل کند. یعنی همزمانی این پدیده با تحریم و یک سری فشارهای دیگر، موجب این وضع شده است اما ما در دولت های قبلی هم موارد مشابه اینچنینی داشته ایم.

شما دولت احمدی نژاد را در حوزه اقتصاد موفق می دانید؟

بله، در حوزه اقتصاد، هم موفق می دانم. مثلاً مسکن موتور محرکه اقتصاد است. دولت احمدی نژاد در بحث مسکن، موفق ترین دولت بعد از انقلاب بوده است.

ولی قیمت خرید و اجاره مسکن چیز دیگری می گوید. نظر شما خیلی خوش بینانه است!

ولی این طور نبوده است که ظرف یکی دو سال، قیمت مسکن سه برابر شده باشد. در مجموع باید بگویم که من دولت آقای احمدی نژاد را در حوزه اقتصاد، نسبت به دولت های قبلی، موفق می دانم.

شما دولت احمدی نژاد را در حوزه اقتصاد موفق تر از دولت خاتمی می دانید؟

دولت آقای خاتمی که اصلاً داعیه اقتصادی نداشت. داعیه دولت خاتمی توسعه سیاسی بود.

داعیه نداشتن دال بر این نیست که در حوزه اقتصاد هیچ کاری نکرده است.

خب آقای خاتمی بیایند کارهایی را که در حوزه اقتصاد انجام داده اند، ارائه کنند.

این بحث دیگری است. سوال من این بود که شما دولت خاتمی را به لحاظ اقتصادی موفق تر می دانید یا دولت احمدی نژاد را.

دولت احمدی نژاد کارهای زیربنایی زیادی انجام داده است. ما نباید فقط دو قدم جلوتر را ببینیم. مشکل افزایش بهای خرید و اجاره مسکن در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد وجود داشته است اما در این دوران طرح مسکن مهر اجرا شد که اگر به همین صورت پیش برود، مشکل مسکن در ایران به طور زیرساختی حل می شود. هدفمند کردن یارانه ها جراحی اقتصاد بود. کمتر رئیس جمهوری جرات انجام چنین کاری داشت چه برسد به مدیریت آن.

پس به نظر شما در دوران ریاست جمهوری خاتمی، مردم ایران فشار اقتصادی بیشتری را نسبت به الان تحمل می کردند.

من چنین حرفی نزدم. من می گویم در دوره آقای احمدی نژاد، مردم ایران، چه از حیث زیرساخت ها و چه از حیث وضع روزمره، به مراتب شرایط اقتصادی بهتری نسبت به دوره آقای خاتمی را تجربه کردند.

تعطیلی واحدهای تولیدی و مطرح شدن بحث ضرورت حمایت از تولیدکننده داخلی را هم یکی از نشانه های وضع اقتصادی مطلوب در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد می دانید؟

شما می گویید تولید چنین وضعی دارد ولی خیلی های دیگر می گویند این گونه نیست.

همین امروز خبرگزاری ایلنا خبر داد که در سه ماه گذشته، سه کارخانه در اصفهان تعطیل شده اند.

سه تا کارخانه تعطیل شده اما ممکن است در کنار این ها شش کارخانه جدید راه اندازی شود. من و شما و ایلنا، مرجع مناسبی برای حکم صادر کردن درباره وضعیت تولید در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد نیستیم.

بگذارید سوالم را این طور بپرسم: وضع تولید در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، بهتر از قبل شده یا افت کرده است؟

من اطلاعی در این باره ندارم ولی آنچه می بینیم این است که در روستاها و شهرستان ها، شرایط اقتصادی مردم بهتر از قبل شده است و همین ها خودشان بیشتر از همه از احمدی نژاد دفاع می کنند، چون دارند تاثیر عملکرد او را در زندگی شان می بینند.

شما در نامه تان از فقدان شفافیت و صداقت دولت هم انتقاد کرده اید. به نظر شما دولت احمدی نژاد شفاف و صادق نیست؟

تعمیم ندهید! ما در گزاره ها بحث داریم. یعنی این حرف ما به سایر حوزه ها تعمیم ندارد. مثلاً دولت می گوید نرخ ارز یا قیمت سکه یا قیمت مرغ را پایین می آورد ولی در عمل چنین اتفاقی نمی افتد. بحث ما کلی نیست. یعنی ما این دولت را دولت دروغگویی نمی دانیم بلکه انتقادمان از عدم شفافیت و صداقت دولت، به موارد خاصی مربوط می شود.

سوال من هم ناظر بر متن نامه شما بود که اساساً با موضوع گرانی ها مرتبط است.

بله، ما در این زمینه به عدم شفافیت دولت انتقاد داریم. از مجلس هم انتقاد کرده ایم. به نظر ما، یک مجلس انقلابی در چنین شرایط اقتصادی ای، به خودش تعطیلات طولانی مدت نمی دهد. الان وقت قانونگذاری، مدیریت و کمک کردن مجلس به کنترل اوضاع است. قوه قضاییه هم الان باید به امر نظارت بپردازد. 
 

شما دم روباه را باور میکنید یا قسم حضرت عباس را




:: بازدید از این مطلب : 1056
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: