مراسم تعزيه خواني و نخل گرداني نوقاب
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی
مراسم تعزيه خواني و نخل گرداني نوقاب چاپ ارسال به دوست
 
1
 
  
04 آبان 1394
nakhl-noghab94 (14)اين مراسم قبل از اذان صبح روز عاشورا با حركت نمادين كاروان اباعبدالله در كوچه ها و خيابان ها و با صدای طبل ها كه با صدای زنگوله شترها در آمیخته شده آغاز شد تا مردم سحرگاه به کاروان بپیوندند و طلوع آفتاب ، مردمي كه از تمام نقاط كشور به اين شهر عزيمت كرده اند در ميدان مركزي گرد هم مي آمده و سپس به همراه كاروان و پشت سر نخل ها به محل ميدان تعزيه خواني حركت كردند تا مراسم تعزيه خواني و نخل گرداني نوقاب را به نظاره بنشينند.

نخل ها با عظمتی که بواسطه صدای طبل ها بیشتر هم شده وارد میدان تعزيه خواني نوقاب می شوند و هر نخل توسط حدود 60 مرد گردانده شده و صداي حسین حسین از درون نخل ، فضاي ميدان را پر مي كند و سپس در ورودی ميدان جایی که برای نخل ها تعبیه شده است تا پایان مراسم آرام پای بر زمین می گذارند. اینها صحنه های آغازین مراسم تعزيه خواني نوقاب گناباد است.


در غروب روز عاشورا و پس از پايان مراسم تعزيه خواني ، مجددا 3 نخل اين محله مجددا گردانده مي شود.


در شب شام غريبان نيز كاروان نمادين اسيران دشت كربلا به دور شهر گردانده و به همراه مردم شمع به دست به محل ميدان تعزيه خواني برده شده و پس از اجراي مداحي و نوحه سرائي توسط مداحان اهل بيت مراسم پايان مي پذيرد.


گفتني است تقریبا در اواخر دوره زندیه وآغاز سلسله قاجاریه فردی به نام حاج عبدالله از منطقه خواف به گناباد آمده و در نوقاب سکنی گزیده و همراه خود هشتاد مجلس مختلف شبیه خوانی رابه نوقاب آورده وآنها را منحصرا" وقف مجالس شبیه خوانی درنوقاب کرده . مشروط براینکه از روز عاشورا تا روز اربعین هرروز یک مجلس را اجرا نمایند.


حاج عبدالله ، مردی با تقوا ، با نفوذ ، ثروتمند و خیر بوده و باقیات الصالحاتی چون مسجد ، حسینیه ، حمام و آب انبار در این منطقه از خود به یادگار گذاشته است که تمام آنها با نام خود او هنوز باقیست. بعد از حاج عبدالله فرزندان وي ، نسل به نسل اين ميراث را زنده نگه داشته اند. با توجه به اسناد و وقف نامه هاي موجود ، نوقاب به عنوان مهد تعزيه در شهرستان گناباد مي باشد.


مراسم تعزيه خواني و نخل گرداني نوقاب گناباد در آذرماه 1391 در فهرست آثار معنوي كشور ثبت گرديده است.

محمدی نوغابی صبح گناباد




 



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 669
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 آبان 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: