میلیارد تومان برای احداث راه آهن چابهار - زاهدان ـ بیرجند ـ گناباد ـ مشهداختصاص یافت
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

معاون وزیرراه و شهرسازی از اختصاص 67 میلیارد تومان برای اجرای پروژه راه آهن چابهار ، زاهدان ، بیرجند ، گناباد و مشهد خبرداد

 

 

سیداحمد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» درباره راه‌آهن چابهار - زاهدان ـ بیرجند ـ گناباد ـ مشهد، اظهار داشت: این پروژه در چندین قطعه اجرا می‌شود و در حال حاضر عملیات اجرایی این پروژه ریلی توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه جزو اولویت‌های اصلی اجرایی وزارت راه و شهرسازی است، ادامه داد: در این راستا یک قطعه پروژه از سمت چابهار به سمت زاهدان در حال اجرا است.

صادقی خاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه تأمین منابع از دو محل در نظر گرفته شده که شامل بودجه‌های عمومی کشور و اوراق مشارکت است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اضافه کرد: از محل ردیف بودجه بین 16 الی 17 میلیارد تومان و از محل فروش اوراق مشارکت حدود 50 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در سال جاری 50 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شد.

 

* اتصال ریلی دریای خزر به خلیج فارس با خط‌آهن شیراز-بوشهر-عسلویه

 

صادقی ضمن اشاره به آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن شیراز - بوشهر - عسلویه در دهم اسفند‌ماه، یادآور شد: با اجرای این طرح بندر بوشهر به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: این محور ریلی از ایستگاه مرودشت در شمال شیراز شروع شده و پس از عبور از شهرها و روستاهایی نظیر رحمت‌آباد، ایزد خواست، فتح آباد، کوار، فیروزآباد، فراشبند، کلمه، اهرم و چغادک به بوشهر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اضافه کرد: در ادامه این مسیر ریلی با عبور از ایستگاه اهرم و گذر از خورموج و بندر کنگان به بندر عسلویه متصل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: سرعت طراحی شده در این پروژه برای قطارهای مسافری ‌160 و برای قطارهای باری 120 کیلومتر بر ساعت است.

وی با اشاره به مختصات فنی این پروژه، تصریح کرد: این طرح در 18 قطعه و با حجم بیش از 30 میلیون متر مکعب خاکریزی و 38 میلیون مترمکعب خاکبرداری در شعاع قوس 1500 متری اجرا می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با اجرای این خط ریلی به طول 450 کیلومتر گام دیگری در تکمیل کریدور شمال به جنوب کشور برداشته و امکان اتصال ریلی دریای خزر به خلیج فارس فراهم می‌شود.

 

* راه‌آهن رشت-نوشهر-ساری (دریا) منتظر توجیه اقتصادی

 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در خصوص مطالعه و احداث راه‌آهن رشت - نوشهر - ‌ساری (راه‌آهن دریا)، اظهار داشت:‌ فعلاً درباره این مسیر ریلی برنامه خاصی نداریم و پروژه در حد مطالعات قرار دارد و جزو اولویت‌های اجرایی وزارت راه و شهرسازی نیست.

صادقی با بیان اینکه توجیه حمل و نقل ریلی، حمل بار به دلیل درآمدزا بودن است، خاطرنشان کرد: اولویت ما اجرای کریدورهای ریلی کشور به خصوص راه‌آهن رشت ـ انزلی ـ آستارا در کریدور شمال به جنوب است تا اینکه به این مسیر ریلی بپردازیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این مسیر ریلی فعلاً توجیه مالی ندارد و بیشتر جنبه گردشگری دارد، اضافه کرد: ممکن است در صورت ایجاد توجیه اقتصادی و مطالعه حمل بار برای این خط‌آهن، نسبت به اجرای آن در آینده اقدام کنیم .

 

* اختصاص 200 میلیارد تومان از اوراق مشارکت به راه‌آهن دورود-خرم‌آباد-اندیمشک

 

صادقی در خصوص خط‌آهن درود ـ خرم‌آباد ـ اندیمشک به عنوان یکی از حلقه‌های کریدور شمال-جنوب غرب کشور، اظهار داشت:‌ این مسیر ریلی هم‌اکنون در حال اجراست و عملیات اجرایی آن در سال جاری با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیمانکار در این پروژه فعال است، گفت: پروژه و در دو جبهه در حال فعالیت است؛ هم‌اکنون پیشرفت این پروژه حدود 15 درصد برآورد می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خاطرنشان کرد: حدود 200 میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت به این پروژه اختصاص می‌یابد.




:: بازدید از این مطلب : 1801
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: