باید كشور را با تولیدات داخلی خودمان اداره كنیم (ریس جمهور)
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

دکتر احمدی نژادرییس جمهور با تاكید بر این كه باید به نحوی حركت كنیم كه كشور را با تولیدات داخلی خودمان اداره كنیم بر صادر كردن تولیدات ایرانی به تمام دنیا تصریح كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به مشهد مقدس، محمود احمدی نژاد كه در راستای اولین سفر پروژه ای خود در سال ۹۱ به مشهد سفر كرده، با اشاره به توانمندی های ملت ایران و اهمیت ساختن ایران، گفت: در راه ساختن ایران باید به موضوع تولید توجه ویژه ای داشت و از محورهای اصلی ساختن، تولید است و باید تولید را بالا برد.

وی با بیان این كه در سال های پس از انقلاب گام های بلندی در راستای افزایش تولید برداشته شده است، گفت: در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی صادرات غیرنفتی ایران كمتر از یك میلیارد دلار در سال بود. در ابتدای دولت نهم این رقم به ۶/۸ میلیارد دلار در سال رسید، در حالی كه میزان واردات ما بیش از ۳۶ میلیارد دلار بود و در واقع نسبت این دو، یك به پنج بود. احمدی نژاد با بیان این كه همیشه برابر كردن میزان صادرات و واردات در كشور و حتی افزایش میزان صادرات نسبت به واردات جزء آرزوهای اقتصادی مدیران كشور بوده، گفت: با عزم ملی و همتی كه در كشور وجود دارد، در حال حاضر رقم صادرات غیرنفتی ما به بیش از ۴۶ میلیارد دلار رسیده است و میزان وارداتمان كمتر از ۶۰ میلیارد دلار است و نسبت قبلی كه یك به پنج بود، در حال حاضر سه به چهار شده است. رییس جمهور در ادامه با ابراز امیدواری از این كه در سال ۹۱ صادرات مان افزایش بیشتری پیدا كند، گفت: امیدواریم به مرحله ای برسیم كه میزان صادرات و واردات مان برابر شود و در گام های بعدی میزان صادرات مان از واردات مان بیشتر شود و درآمدهای نفتی مان در راستای سرمایه گذاری های اصلی خرج شود. وی با بیان این كه ما باید به نحوی حركت كنیم كه كشورمان را با تولیدات داخلی خودمان اداره كنیم و تولیدات ایرانی را نیز به تمام دنیا صادر كنیم، گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ كشور تولیدات ایرانی را دریافت می كنند و ما باید تولیدات مان را در عرصه جهانی با كیفیت خوب و قیمت رقابتی عرضه و در این راستا حركت كنیم. احمدی نژاد همچنین با اشاره به نامگذاری سال ۹۱ با عنوان سال تولید ملی از سوی مقام معظم رهبری و تاكیداتی كه در این راستا صورت گرفته است، تصریح كرد: دولت در كنار برنامه های خود، دو برنامه مشخص را در این راستا تنظیم كرده است.

وی برنامه اول را توجه ویژه به كشاورزی عنوان كرد و افزود: برخی در كشور در طول چهار دهه بر این باور بودند كه ظرفیت تولید كشاورزی كشور ما پر شده و امكان گسترش ندارد، در حالی كه این تصور درست نیست.

رییس جمهور با بیان این كه كشاورزی ما ظرفیت گسترش هر چه بیشتر و اشتغال بیشتر را دارا است، به مولفه های لازم برای امر كشاورزی و توسعه آن یعنی زمین، آب، نیروی انسانی باهمت و منابع مالی اشاره كرد و گفت: ما در ایران زمین كم نداریم، ۳۶ میلیون هكتار زمین قابل كشت در ایران هست كه در حال حاضر در حدود ۱۸ میلیون آن كشت صورت می گیرد و ۱۸ میلیون هكتار زمین دست نخورده در كشور وجود دارد. احمدی نژاد در ادامه با اهمیت آب در امر كشاورزی اشاره كرد و گفت: برخی می گویند كشور ایران كم آب و خشك است و نمی توان در آن كشاورزی كرد.

وی افزود: متوسط بارش در كشور ما ۲۵۰ میلیمتر است. ما ۹۰ میلیارد متر مكعب آب در زمینه كشاورزی مصرف می كنیم و از آن نزدیك به ۱۱۸ میلیون تن محصول می گیریم یعنی هر كیلو محصول ۸۰۰ الی ۹۰۰ كیلو آب مصرف می كند.

رییس جمهور گفت: ما در كشور آب داریم، ولی از آن به درستی استفاده نمی كنیم و باید شیوه آبیاری در كشور را درست كنیم. احمدی نژاد با بیان این كه دولت در سال ۹۰، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه برای تغییر شیوه آب اختصاص داد و تا ۸۵ درصد در این زمینه یارانه پرداخت كردیم ، یادآور شد: امسال نیز این میزان اگر لازم باشد زیادتر می شود. وی تصریح كرد:با تغییر شیوه كشاورزی، میزان محصولات كشاورزان نیز افزایش پیدا می كند.

احمدی نژاد گفت: البته در برخی از مناطق مثل كویر مركزی ما آب كم داریم و دولت برای مهار تمام آب های كشور برنامه دارد و دو سه طرح ملی و فراملی در زمینه افزایش آب كشور و انتقال آب در نظر گرفته است. رییس جمهور افزود: در این راستا توافقنامه ای بین سه كشور تاجیكستان، افغانستان و ایران به امضا رسیده است كه آب تاجیكستان از مسیر افغانستان به ایران منتقل شود و این آب برای خراسان است و كارگروه مشتركی تحقق این كار را دنبال می كند. وی در ادامه به دو طرح ملی در این زمینه اشاره كرد و گفت: دولت برای انتقال آب از دریای عمان و انتقال آب از دریای مازندران برنامه ریزی كرده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود، این انتقال آب برای شش هفت استانی صورت می گیرد كه در اطراف كویر هستند مانند خراسان رضوی، خراسان جنوبی، كرمان، یزد، اصفهان، قم و سمنان. گرچه این مناطق در حال حاضر نیز با آبی كه در اختیار دارند بهترین محصولات را نیز تولید می كنند.

احمدی نژاد به مقوله امكانات مادی و پول در زمینه كشاورزی اشاره كرد و گفت: در حال حاضر حجم اقتصاد ایران هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان است و اگر از این مقدار مثلا پنج درصد از آن به امر كشاورزی اختصاص داده شود، انقلابی در این زمینه رخ می دهد.

رییس جمهور با رد ادعای برخی مبنی بر این كه ایران پول ندارد، تصریخ كرد: طی دو سال اخیر ۳۵ میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی ذخیره شده و انشاءالله این رقم تا پایان سال به رقم ۵۵ میلیارد دلار می رسد.

وی افزود: در سال ۹۰، ۱۰ درصد از موجودی صندوق توسعه ملی برای حمایت از كشاورزی اختصاص داده شد و دولت در اواخر سال سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به حساب بانك كشاورزی برای حمایت از كشاورزان واریز كرد و بانك كشاورزی خود همین مقدار را به میدان آورد و هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از كشاورزی و ارائه به كشاورزان با سود پایین در نظر گرفته شد و امسال میزانی كه از صندوق توسعه ملی برای حمایت از كشاورزی اختصاص داده خواهد شد، انشاءالله با حمایت نمایندگان مجلس ۲۵ درصد خواهد بود.

احمدی نژاد در ادامه با اشاره به نیروی انسانی خوبی كه در كشور در زمینه امر كشاورزی وجود دارد، گفت: دولت تصمیم دارد كه در سال ۹۱ دو میلیون هكتار به زمین آبی كشور اضافه كند و با توجه به امكاناتی كه در كشور وجود دارد، این امر امكان پذیر است.

رییس جمهور یكی از مشكلات موجود در كشور را، ساختار اداری عنوان كرد و با تاكید بر اهمیت اصلاح این ساختارهای اداری، گفت: در راستای حل این موضوع در زمینه كشاورزی ستادهایی در استان ها و شهرستان ها تشكیل داده شده است و اختیارات وزیر كشاورزی و وزیر نیرو در این زمینه به شخص استاندار و آقای فرماندار واگذار شده است، تا آنها با تشخیص خودشان و با رعایت ضوابط زمین ها را شناسایی و واگذاری كنند، همچنین در زمینه تخصیص آب و ارائه مجوزهای لازم در زمینه مسائل محیط زیستی و بهداشتی با رعایت ضوابط لازم، هماهنگی های لازم در حال ایجاد شدن است.

وی با بیان این كه از دو میلیون هكتار، ۱۴۰ هزار هكتار آن سهم استان خراسان رضوی است، گفت: این افزایش هكتار زیر كشت باعث ایجاد شغل خواهد شد.

احمدی نژاد در بخش دیگری از صحبت های خود با انتقاد از بزرگ شدن بی رویه برخی از شهرها گفت: هر چقدر شهرها بزرگتر می شوند این به معنای افزایش مصرف بدون تولید است.

رییس جمهور در ادامه به اهمیت موضوع صنعت در امر افزایش تولید ملی و توجه دولت در این زمینه اشاره كرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر صنعت ما وابسته به كمك های دولتی شده است، در صورتی كه این درست نیست و باید ما در عرصه صنعت كشورمان با برنامه ریزی هایی كه انجام می شود جهش ایجاد كنیم.

وی با اشاره به میزان صادرات صنعت كشورمان گفت: یكی از نمونه های كار صنعت ایرانی، صنایع دستی ماست و به نظر من هنرمندانه ترین و بهترین صنایع دستی مربوط به مردم ایران است.

احمدی نژاد با بیان این كه پایه صنعت در كشور را غلط پایه گذاری كرده اند، گفت: در كشور صنعت مونتاژ ایجاد شد و صنعت خودمان رشد چندانی نكرد و از طرف دیگر نیز دیدیم كه صنعت وابسته به كمك های دولتی شد. رییس جمهور در ادامه اظهار داشت: ما همان طور كه در زمینه بیوتكنولوژی، نانوتكنولوژی و دیگر زمینه های مختلف علمی در رده های بالای جهانی قرار گرفته ایم، عرصه صنعت نیز باید اینگونه باشد. امروز نام ایران برای ملت ها نام خوشایندی است و آنها به ملت ایران علاقمندند.

وی با بیان این كه ما باید در زمینه صنعت به رشد خوبی برسیم و جهش كنیم، گفت: این موضوع شدنی است و این امر نیازمند عزم ملی است.

احمدی نژاد با بیان این كه همه باید برای ساختن كشور و افزایش تولید ملی تلاش كنند، گفت: این فكر كه هر كس فقط به فكر خودش باشد جزء فرهنگ ملت ایران نیست.

پیش از صحبت های رییس جمهور، نیكزاد وزیر راه و شهرسازی و همچنین استاندار خراسان رضوی به ایراد سخنرانی پرداختند.

در این مراسم همچنین سرود ملی مسكن مهر در حضور رییس جمهور پخش شد.

رییس جمهور كشورمان صبح امروز(شنبه) در راستای اولین سفر پروژه ای خود در سال ۹۱ وارد مشهد شد و در جریان افتتاح چندین پروژه مربوط به مسكن مهر و راه، بر اهمیت تولید ملی تصریح و به تشریح برنامه های ویژه دولت در این راستا پرداخت.




:: بازدید از این مطلب : 1050
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: