نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

 .

 
یادداشت / اقتصاد در دومین کلانشهر مذهبی جهان، مشهد
  • با توجه به کشش درآمدي بهره‌وري، 10% تغيير در سطح بهره‌وري در بخش‌هاي كشاورزي، صنعت، ساختمان و ساير بخش‌هاي اقتصادي مشهد به ترتيب معادل ۳۵، ۱۵۲، ۸۱ و ۷۸۷ ميليارد تومان و در مجموع بيش از ۱۰۵۰ ميليارد تومان به درآمد شهر مشهد اضافه مي نمايد.
    هزینه هایی که گردشگران وارده به شهر مشهد بابت محل اقامت، تامین مایحتاج، حمل و نقل، خرید سوغات و ….. انجام می‌‌دهند پدیده ای است که افزایش درآمد گروه های مختلف شهری را موجب می‌‌شود و بالطبع بر پویایی و تحرک اقتصاد شهر اثر تعیین کننده‌‌ای دارد.

    بنابر آمار ارائه شده تعداد زائران و گردشگران در کلان شهر مشهد در حدود 25 میلیون نفر می باشد. آن چه مسلم است، نيازمندي‌هاي فردي هر زائر، بسته به سطح رفاه اجتماعي متغير است. به علاوه نمي‌توان نيازهاي يك زائر را كه به تنهايي و بدون خانواده به سفر آمده با نيازهاي يك خانواده زيارت كننده مساوي دانست.

    درهرصورت، گروه‌ هاي مختلف زيارت كننده بسته به جنسيت، سن، فردي يا جمعي بودن سفر، تعداد دفعات سفر به مشهد و سطح درآمد، نيازهاي متفاوتي دارند.

    هر مسافری نيازهايي مانند خوراك، پوشاك، محل اسكان، سيستم حمل و نقل را به همراه خود خواهد داشت. يكي از دغدغه‌هاي مهم در اين شهر، تامين نيازهاي زائران و جلب رضايت مندي آن هاست.

    وجود بارگاه ملکوتي حضرت علي ابن موسي الرضا (ع) باعث شده كه سالانه میلون ها زائر از مناطق مختلف کشور و همچنين کشورهاي مختلف به مشهد سفر کنند که از جنبه‏هاي مختلف تاثیر به‌سزايي بر اقتصاد شهر و رونق آن دارد. پدیده ای منحصر به فرد که به لحاظ ورود حجم عظيمي از منابع مالي به شهر مشهد حائز اهميت مي‌باشد. لیکن براساس آمار سال های اخیر مدت ماندگاري زائران در مشهد کاهش قابل‌ملاحظه‌اي داشته است.
    با توجه به اين که هر چه مدت حضور زائران در مشهد کاهش يابد، مخارج آن ها در مشهد نيز کاهش مي‌يابد و گردش مالي و به طبع آن رفاه اقتصادي کم تري براي شهروندان ايجاد مي شود, اگر بتوان مدت ماندگاري را تنها ۲ روز افزايش داد، طبق مطالعات, سالانه حداقل مبلغي در حدود ۱۵۰۰ ميليارد تومان به درآمدهاي مشهد افزوده خواهد شد.

    لازمه پاسخ گويي به زائران و گردش گران شهر مقدس مشهد و افزايش رضايت مندي آنان از سفر به شهری رویایی درکنار جاذبه های معنوی، درك صحيح و كامل از نيازهاي ايشان مي‌باشد.

    در این چند ساله مجتمع ها و پروژهای اقتصادی بزرگی در این شهر متولد شده اند و طرحهای بسیار دیگری در راهند.
    مرکز تعطیلات, سرگرمی و خرید پدیده شاندیز یکی از این مجتمع هایی است که در جوار بارگاه ملکوتی ثامن الجج (ع) پتانسیل تبدیل به مرکزیت خرید و فروش, تفریح و گذران اوقات فراغت را برای بیش از 3 میلیون مجاور آن حضرت و همچنین بیش از 25 میلیون نفر زوار و مسافر را در طول سال دارا می باشد.
    مطالعات مختلف نشان مي‌دهد که عوامل بسياري بر ماندگاري زائران تأثير دارد، عواملي از قبيل شناخت زائران و گردشگران از مكان‌هاي تفريحي و تاريخي شهر، کاهش هزينه اسکان و اقامت زائران و گردشگران، شناسايي امكانات و ظرفيت‌هاي موجود, توان مند‌سازي پرسنل بخش خصوصي و دولتي مناطق گردشگري، توجه به گردشگري الكترونيكي، نيازسنجي مناسب و ارائه امكانات مناسب و تأمين نيازهاي زائرين و توجه به رويدادهاي متنوع فرهنگي – تاريخي - مذهبي مانند برگزاري مراسم ملي و مذهبي و ميزباني رويدادهاي ورزشي و ... مي‌تواند تمايل به ماندگاري را افزايش دهد.





:: بازدید از این مطلب : 953
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 شهريور 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: