قنات قصبه میراث کهن ایرانیان غرق در بی مهری
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

قنات قصبهاهالی کوی شرقی از بی توجهی میراث فرهنگی به مظهر بزرگترین قنات جهان گلایه مندند.
جمعی از اهالی کوی شرقی از تخریب مظهر قنات قصبه، بزرگترین قنات جهان و بی توجهی میراث فرهنگی نسبت به این موضوع گلایه مندند.
یکی از ساکنان این منطقه در محل مظهر قنات گفت : اینجا محلی است که قنات روی سطح زمین جاری و هویدا می شود و بعد از گذشتن از این حوضچه وارد جوی و از انجا باغات و مزارع را آبیاری می کند 

مرتضی ازقندی می افزاید : این حوضچه را میراث فرهنگی ساخته است اما بر اثر بی توجهی تخریب گردیده و تا کنون فکری برای بازسای ان نشده است.
یکی دیگر از اهالی کوی شرقی با نشان دادن سنگ نوشته ای که روی ان شناسنامه قنات قصبه حک شده می گوید:این سنگ نوشته به دلیل بر پا شدن اتش سیاه و تخریب شده است و برازنده یکی از افتخارات فرهنگی نسل گذشته ما نیست .
حسین فخری ادامه داد :میراث فرهنگی باید بیش از این مراقب و محافظ چشم انداز این قنات باشد
شهروندی دیگر با بیان این نکته که افرادی نا معلوم مسیر اب را از این حوضچه تغییر می دهند گفت : هر سال با رسیدن فصل گرم افرادی ناشناس با انگیزه ای نا مشخص مسیر قنات را تغییر می دهند و گردشگران را از مشاهده چشم انداز مظهر قنات در این حوضچه محروم می کنند.
هادی رحیم زاده ادامه داد : میراث فرهنگی باید با تحقیق و بررسی و عنایت ویژه این افراد را شناسایی نماید تا از تکرار ان جلوگیری شود .
جوانی که به همراه بیست تا سی نفر دیگر مشغول باز کردن مسیر قنات است نیز گفت : تغییر مسیر قنات با عث می شود که اب در چاههای بالادست بالا بیاید و موجبات تخریب قنات فراهم شود.
رضا جعفر زاده افزود :ما ا ز مسوولین تقاضا داریم که عواملی را که باعث تخریب مظهر قنات شده اند را شناسایی کنند و ترتیبی اتخاذ نمایند تا ما دوباره شاهد تغییر مسیر قنات و تخریب این حوضچه نباشیم.
صادق ایزدی

 




:: بازدید از این مطلب : 1097
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: