ثبت اثر طبیعی درخت سرو نوقاب شهرستان گناباددر فهرست آثار طبیعی کشور
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی


وي افزود: :پهنه نمکی بردسکن با وسعت تقریبی 7888 هکتار متعلق به دوران سوم ودوران چهارم زمین شناسی است که با جهتی شمال شرقی –جنوب غربی در جنوب شهرستان بردسکن واقع شده وبه طور کلی اتفاقات زمین شناسی منطقه موجب پدید آمدن چشم انداز زیبایی از طبیعت بیابانی-کویری ورسوبات تبخیری نمکی شده است .
وی گفت:این منطقه دشتی هموار است که در آن پستی و بلندی خاصی مشاهده نمی شود واز نظر اقلیمی در ناحیه گرم و خشک و بیابانی قرار گرفته و از نظر مشخصات تعداد ماههای خشک آن 7ماه و حدود 95 روز در سال یخبندان می باشد .
عباس زاده خاطر نشان ساخت :کفه نمکی بردسکن از گذشته های دور به عنوان معدن نمک به صورت بهره برداری سنتی و همینطور در چرم سازی و سالامبور مورد استفاده قرار گرفته و روی هم رفته یک نوع هم زیستی بین ساکنین و این طبیعت زیبا در منطقه به صورت چرای دام و بهره برداری از عرصه برقرار می باشد .
در این کفه جلوه های زیبا از بلورهای نمک در حال شکل گیری تراکم ساختاری بلور ها، بر روی خاکهای سطحی ،چاله های نمکی و حوضچه های آب حاصل از تعریق خاک دیده می شود که منظر بسیار چشمگیری از پیش روی گردشگران و بازدید کنندگان از این عرصه قرار می دهد .
عباس زاده در ادامه از ثبت ملي منظر طبيعي اخلمدچناران خبر داد: ، منطقه اخلمد که در لغتنامه دهخدا به معناي جایگاه دال و درخت آمده، در فاصله تقریبی 55 کیلومتری از مشهد مقدس واقع گردیده، و از بزرگراه مشهد – قوچان تا روستای اخلمد 17 کیلومتر فاصله دارد که به نظر کارشناسان قدمت این منظر طبیعی و جلوه های زیبای آن به لحاظ زمین شناسی و ساختار آن به دوره ژوراسیک تا کرتاسه پائین باز می گردد.
حسین عباس زاده سرپرست این معاونت در تکمیل خبر فوق افزود: اخلمد یکی از حوضه های کشف رود در منطقه قره قوم محسوب می شود که جاذبه های فراوا نی از نظر طبیعی و اشکال ژئومرفولوژیکی داشته و بخش متنابهي از آن دارای ارتفاعات بوده و می باشد. این منظر شامل سازنده های آهکی و منطبق و توده ای است که بر فراز سنگهای مارنی استقرار یافته اند و مساحتی حدود 95 درصد از سطح حوضه آبی اخلمد را در بر می گیرند.
عباس زاده گفت: همچنین در مداخل دره اخلمد سازه آبی تاریخی موسوم به بند اخلمد وجود دارد که از یادگارهای معماری دوره تیموری است و از جمله قابلیتهای تاریخی و گردشگری منطقه به شمار می آید.




:: بازدید از این مطلب : 1179
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: