تورم بالا فعالیت های اقتصادی را به سمت واسطه گری کشانده است
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

     
   
 
20935_origرجایی باغ سیائی در نطق میان دستور:
تورم بالا فعالیت های اقتصادی را به سمت واسطه گری کشانده است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه بر اثر تورم بالا فعالیت های اقتصادی از تولید به سمت واسطه گری و دلالی کشیده خواهد شد، گفت: در این شرایط هیچ کس نمی تواند برای آینده خود برنامه ریزی کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمد رجایی باغ سیائی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۱ فروردین) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن سال جدید و نام گذاری سال به نام حماسه سیاسی و اقتصادی و همچنین عرض تسلیت به مناسبت درگذشت سیدجلال یحیی زاده نماینده میبد و تفت و درگذشت چند تن از هموطنان استان بوشهر در پی حادثه زلزله اخیر، افزود: انقلاب اسلامی ایران پدیده عظیمی بود که زندگی مردم را از تمام جهات تحت تأثیر خود قرار داد و مردم علیه دیکتاتوری، ظلم و فساد قیام کردند و آزادی و استقلال و نیز زندگی بر اساس اسلام را در کشور مستقر نمودند.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این انقلاب آزادی و مردم سالاری دینی را در کشور نهادینه کرد تا جایی که طی ۳۵ سال بعد از انقلاب تقریباً در همین حد انتخابات برگزار گردیده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تأکید کرد: چقدر غیر منصفانه است سخن آنهایی که ادعا می کنند بعد از انقلاب آزادی وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه ایران جزء حداقل کشورهایی است که از لحاظ سیاسی مستقل بوده و هیچ کس نمی تواند امر و نهی کند، تصریح کرد: البته ضعف هایی در اداره جامعه وجود دارد که از خود ما است و باید برای آن کوشا باشیم.

رجایی باغ سیائی یادآور شد: در حالی که قبل از انقلاب ۴۷ درصد مردم کشور زیر خط فقر زندگی می کردند و ضریب جینی به عنوان شاخص نابرابری بالای ۵۰ درصد بود پس از انقلاب اسلامی طبق اعلام بانک جهانی در چند سال قبل افراد زیر خط فقر به کمتر از ۲۰ درصد و ضریب جینی نیز به حدود ۳۷ درصد کاهش یافته است.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس نهم ادامه داد: امروز به برکت انقلاب اسلامی اقتصاد ما بر اساس شاخص برابری قدرت خرید ۵/۱۷ اقتصاد دنیا بوده و درآمد سرانه بالای ۱۳ هزار دلار قرار دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تأکید بر اینکه سطح زندگی مردم قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست و از لحاظ علمی نیز پیشرفت چشم گیری داشتیم، تأکید کرد: در حال حاضر سؤال این است که آیا به نسبت رشد و پیشرفت اقتصادی رضایتمندی مردم هم افزایش یافته است؟ و به عبارت دیگر آیا مردم شیرینی پیشرفت های علمی و اقتصادی را در کام خود حس کرده اند؟ اما متأسفانه جواب این سؤالات منفی است.

وی به ذکر دلیلی از سؤالات مذکور پرداخت و تأکید کرد: از علت های این امر آن است که علاوه بر تغییر سطح انتظارات چیزی جز نوسانات شدید اقتصادی و نرخ تورم بالا نیست.

رجایی باغ سیائی با بیان اینکه گرچه تورم در حد ۳ الی ۴ درصد دارای توجیه است اما وقتی که بالا رفت و به عدد دو رقمی رسید دیگر ضد توسعه عمل می کند، گفت: بدون شک این مهم کام مردم را تلخ خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تأکید بر اینکه بر اثر تورم بالا فعالیت های اقتصادی از تولید به سمت واسطه گری و دلالی کشیده خواهد شد، تصریح کرد: در این شرایط هیچ کس نمی تواند برای آینده خود برنامه ریزی کند.

وی به ذکر مثالی پرداخت و افزود: خانواده ای را در نظر بگیرید که برای خرید کالایی مورد نیاز صرفه جویی می کند ولی در زمان خرید متوجه می شود که کالا بیش از پس انداز آنها رشد کرده است.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس نهم ادامه داد: سرمایه گذاری را در نظر بگیرید که با محاسبات دارایی خود و تسهیلات دریافتی وارد یک پروسه سرمایه گذاری می گردد ولی در وسط راه بر اثر افزایشی سرسام آور قیمت ها احساس می کند که قادر به اتمام پروژه اش نیست.

رجایی باغ سیائی بیان کرد: آیا این مردم و این سرمایه گذاران می توانند احساس آرامش کنند و چرا ما بعد از گذشت نزدیک ۳۵ سال از انقلاب هنوز فکری به حال تورم این عامل نوسان زای اقتصادی نکرده ایم.

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: آیا آنگونه که گفته می شود علت اصلی تورم بیماری هلندی و ناشی از درآمدهای نفتی است؟ و راه حلی برای آن متصور نیست؟ به نظر بنده اینگونه نیست.

وی ادامه داد: اولاً آنهایی که بحث بیماری هلندی را مطرح می کنند حداکثر ۱۰ درصد تورم را به این قضیه نسبت می دهند ضمن اینکه خود بیماری هلندی هم بیماری غیر قابل علاجی نیست.

رجایی باغ سیائی یادآور شد: نفس درآمدهای نفتی نمی تواند به خودی خود تورم زا باشد بلکه این نحوه هزینه کرد آن است که تورم ایجاد می کند.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس نهم تأکید کرد: آیا اگر درآمدهای نفتی به گونه ای هزینه شود که پایه پولی یا پول پرقدرت را افزایش ندهد، باز هم باعث تورم خواهد شد؟

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه دولت می تواند با فروش ارز به بازار و مردم به جای فروش آن به بانک مرکزی جلوی افزایش پایه پولی را بگیرد افزود: در صورت اجرای این مهم نقدینگی به طور کامل افزایش پیدا نمی کند.

وی با تأکید بر اتحاد بین مجلس و دولت تصریح کرد: مجلس و دولت دست در دست هم برای همیشه سایه شوم تورم را از سر اقتصاد کشور کوتاه کند و نگذاریم هر روز استرسی و فشار جدید بر مردم تحمیل گردد.

رجایی باغ سیائی در ادامه نطق پایان دستور توضیحاتی در خصوص حوزه انتخابیه خود ارائه کرد و افزود: شهرستان های گناباد و بجستان آخرین شهرهای جنوبی استان خراسان رضوی بوده و به عبارتی دروازه ورود زائرین امام هشتم هستند.

وی بیان کرد: این دو شهرستان عمدتاً کشاورزی بوده و از طریق کشت محصولات کشاورزی خصوصاً زعفران و انار امرار معاش می کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با ابراز تأسف از خشکسالی های ۱۴ ساله در این منطقه تصریح کرد: این خشکسالی ها بسیاری از باغات را از بین برده و کار به جایی رسیده که کشاورزان جهت از بین نرفتن اراضی زعفران ها در برخی از روستاها با تأکید اقدام به آبیاری اراضی خود می کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم گفت: این امر باعث شد که جوانان روستایی وطن را ترک کرده و به سوی شهرهای بزرگ مهاجرت کنند و افراد باقی مانده در روستا هم با فقر دست و پنجه نرم کرده و با استفاده از یارانه نقدی امرار معاش می کنند که اگر فکری برای حل این معضل نشود به زودی شاهد خالی شدن بیشتر روستاها از سکنه خواهیم شد.

منبع: خانه ملت





:: موضوعات مرتبط: اقتصادی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 1202
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 فروردين 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: