در بازدید از گناباد
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی
اخبار - کشاورزی و دامداری

دبیر شورای ملی زعفران کشور گفت: الگوی جدید فراوری زعفران باید جانشین الگوی سنتی عمل آوری و بسته بندی این محصول شود.

علی حسینی روز جمعه هنگام بازدید از دو مرکز فراوری زعفران شهرستان گناباد در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: برای سومین سال طرح فراوری زعفران با الگو های جدید و مطابق با نیاز مصرف کننده در کشور در حال اجراست.

وی با تاکید بر ارزش زعفران گفت: امروز تولید کننده برای 9 کلاله گل زعفران که از سه عدد گل به دست می آید مبلغ یکهزار ریال دریافت می کند و لذا باید محصول بهداشتی و با کیفیت به مصرف کننده تحویل دهد.


وی ادامه داد: تاکنون در خراسان رضوی 30مرکز فراوری زعفران ایجاد شده است که امیدواریم که به 45 مرکز افزایش یابد.

دبیر شورای ملی زعفران افزود: در استانهای خراسان رضوی و جنوبی 70 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران است که بناست هر سال 20 درصد این سطح تحت پوشش ایستگاههای فراوری جدید زعفران قرار گیرد.

حسینی ادامه داد: اگر محصول زعفران با فراوری جدید به بازار عرضه شود حداقل 10 تا 20 درصد بر قیمت آن افزوده خواهد شد و تولید کننده به سود بیشتری دست خواهد یافت.

وی در خصوص قطع دست واسطه از تولید تا مصرف زعفران گفت : بناست که بانک کالای زعفران در کشور ایجاد شود و کشاورز زعفران خود را به این بانکها بفروشد و این بانک در یک موقعیت مناسب نسبت به عرضه زعفران اقدام کند و کشاورز با بانک در سود به دست آمده شریک خواهد بود.

وی ادامه داد: در ایستگاههای فراوری زعفران نیز ترتیبی اتخاذ شده است که خریدار و تولید کننده با یکدیگر روبرو شوند و دست واسطه ها قطع شود.

حسینی با اشاره به خام فروشی زعفران گفت: باید بزودی جشن بزرگ تعطیل شدن بازار خام فروشی زعفران را در ایران برگزار کنیم.

وی بیان کرد: خام فروشی زعفران دیگر معنی ندارد و باید با تولید محصولات جانبی زعفران در بخش های صنعت و دارو به ارزش افزوده چند برابری دست یافت.

وی آورده ارزی زعفران را در کشور 500 میلیون دلار ارزیابی کرد و اظهار داشت: می توان با فراوری جدید زعفران و همچنین تدابیر دیگر در امر تولید و فراوری به حداقل یک میلیارد دلار ارز دست یافت.

حسینی از راه اندازی حداقل سه ایستگاه فراوری زعفران در شهرستان گناباد خبر داد و گفت: با همکاری فرمانداری، جهاد کشاورزی و بخش خصوص و حمایت شورای ملی زعفران این مراکز در آینده نزدیک احداث می شود.

وی اضافه کرد: ایستگاههای فراوری زعفران شهرستان گناباد در بخش مرکزی، کاخک و روستای سنو احداث و بعد از فراوری، زعفران بصورت بهداشتی، دارای شناسنامه و کد شواری ملی زغفران عرضه خواهد شد.

وی اظهار داشت: ایستگاه فراوری زعفران بعد از زمان فراوری که بین 30 تا 40 روز بطول می انجامد به مرکز مبادله زعفران تغییر خواهد کرد.

 





:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , ,
:: بازدید از این مطلب : 507
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: