اهمیت قنات قصبه کمتر از دانشگاه نیست؟این همه زمین زوم کردید به محدوده قنات
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی
     
 
 
 
 
mirasدر پاسخ به مطلب مندرج ان در آن سایت با عنوان( میراث فرهنگی در احداث ساختمان دانشگاه گناباد سنگ انداری میکند ) در مورخ 6/11/92 مطالب ذیل جهت تنوپر افکار عمومی و درج در سایت تقدیم میگردد.
قنات قصبه گناباد از پدیده های حیرت انگیز ساخته ی دست بشر و نمادی از تعاون و همیاری و سازگاری انسان با طبیعت است که با توجه به ویژگی های شاخص و ارژشهای برجسته ی زمینه ی ثبت جهانی ان فراهم شده است.
بارزترین امتیاز ثبت جهانی قنات قصبه گناباد، پیوستن به جامعه ای است که آثار حیات بخش بشری مثل قنات کهن گناباد را میستایند و پاس می دارند.
ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی سبب میگردد که منطقه به عنوان مقصد مهم گردشگری مورد توجه جهانیان قرار گیرد و بالتبع داد و سند و رونق اقتصادی در منطقه افرایش یابد و اشتغال و شکوفایی صنعت و به خصوص صنایع دستی به دنبال داشته و گناباد جهانی شود.
لذا جهت نیل به ان جایگاه و استفاده ار مزایای ثبت جهانی قنات قصبه گناباد،ضروری است مقامات علمی ،فنی،اجتماعی،و به خصوص دانشگاهیان محترم برای فراهم اوردن زمینه ی این امر مهم بذل همت کنند.قطعا یکی از اقدامات مقدماتی حفظ حریم پیرامونی ان است که در قالب محدوده ای گرداگرد اثر تعریف میشود و کاربرد و توسعه در ان محدوده تابع ضوابط قانونی است.
همچنین نظر به تاکید اساسنامه سازمان ملل متحد مبنی بر مراقبت و حمایت از میراث جهانی تخریب هر بخش ار میراث فرهنگی و طبیعی هر کشور باعث فقر میراث فرهنگی همه ی ملل خواهد بود.
با این توضیحات جای بسی شگفتی است که برخی از مسئولین شهرستان گناباد علیرغم اینکه با صرف حداقل هزینه امکان احداث ساختمان دانشگاه را در نقطه ای خارج از محدوده ی قنات قصبه دارند،با اصرار تمام سعی در هتک حریم قنات دارند و با اتلاف وقت و هزینه سعی در تخریب میراث فرهنگی مردم شهر گناباد دارند. درحالیکه بنا به درخواست انها ما مسئولین و کارشناسان ثبت جهانی را به مشهد دعون و با جناب دکتر جباری مواجه کردیم و ایشان شخصا دلایل ارائه شده را شنیدند و پذیرفتند که زمین مخل احداث دانشگاه را به منطقه دیگری انتقال دهند حال جای شگفتی است که یک شخصیت دانشگاهی به مسائل بنیادی گناباد چنین نگاه سطحی دارند و یک نهاد رسمی دولتی را که نیتی جز ابادانی منطقه و ارتقاء جایگاه علمی و فرهنگی مردم شریف و فرهیخته ی گناباد ندارند به کارشکنی متهم می کنند! تا کی انزوا و رکود یکی از کهن ترین مراکز فرهنگی تمدن خراسان باشیم ؟!
لازم میدانم به عرض برسانم که نمی توانیم جهت ثبت قنات گناباد در فهرست جهانی قول صددرصد بدهیم ولی به جرات میتوانیم با اطمینان به استحضار مردم شریف گناباد برسانیم که اگر قرار است ان اثر در فهرست جهانی ثبت شود باید حریم ان محترم شمرده شود و بر روی ان یا مجاورت ان ساخت و ساز صورت نگیرد.
پهلوان: مدیر روابط عمومی اداره ی کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشکری خراسان رضوی




:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 693
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 بهمن 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: