اختلاف طبقاتی 30 برابری مختص ايران است!
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

مرجع : ايسنا

جامعه: استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه در جامعه ایرانی به دلیل یکسان‌سازی فرهنگی و اقتصادی و سیاست‌های توسعه‌یی از راه دور به همه افراد آموزش داده شده که شما به دولت نیازمند هستید، گفت: این سیاست باعث شده که داراهای ما احساس نداری کرده و ظرفیت‌هایشان را پنهان کنند.

دکتر تقی‌ آزاد ارمکی طی سخنانی در هم‌اندیشی بررسی وضعیت نیروهای اجتماعی در ایران که در پژوهشگاه علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی برگزار شد با بیان این که در ایران با گستره عظیمی از نیروهای اجتماعی مواجه هستیم، تصریح کرد: اگر به تاریخ اجتماعی خود نگاه کنیم، دارای یک سری عناصر اجتماعی صفر و پیشین هستیم که جامعه اجتماعی ما از آنجا شکل می‌گیرد که از جمله این عناصر می‌توان به روحانیون، خانواده و سیاستمداران اشاره کرد. وی افزود: طی گذر و تغییرات اجتماعی با نیروهایی مواجه شدیم که به نوعی بدل همان نیروهای صفر و پیشین هستند که از جمله آنها می‌توان به تکنوکرات‌ها، زنان و روشنفکران و غیره اشاره کرد.

در واقع انقلاب مشروطه را ترکیبی از نیروهای پیشین همچون سیاستمداران و روحانیون و همچنین تکنوکرات‌ها، زنان و روشنفکران شکل دادند. آزاد ارمکی با بیان این که موضوعی که در دنیای معاصر ایرانی شاهد آن هستیم اهمیت زندگی است، تصریح کرد: اهمیت زندگی موضوعی است که در همه ابعاد نیروهای اجتماعی کشور ایران خود را نشان می‌دهد و در واقع مفهوم عدالت به مفهوم زندگی در جامعه تبدیل شده است. استاد دانشگاه تهران با بیان این که در گذشته مردم عدالت طلب بودند و جمع را نگاه می‌کردند، تاکید کرد: همین موضوع باعث پدید آمدن انقلاب اسلامی شد اما جامعه فعلی توجه‌شان به مفهوم زندگی است که این آرمان ارزش‌هایی را به دنبال دارد که از جمله آن می‌توان به فردگرایی اشاره کرد.

وی به دورنمای وضعیت نیروهای اجتماعی در ایران اشاره کرد و گفت: امروز و فردای ایران متاثر از پدیده‌ای با عنوان "مهاجران" خواهد بود که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. در واقع مهاجران متاثر از همان فردگرایی و مفهوم زندگی است چرا که تا فردگرایی اهمیت نداشته باشد شاهد مهاجرت نیز نخواهیم بود. به گفته آزاد ارمکی، مهاجران از کشور ایران به کشورهای مهم سوق می‌یابند و حتی اقدامات خوبی را نیز انجام می‌دهند و ایرانیان مقیم خارج در طبقه متوسط و متوسط رو به بالا جای می‌گیرند چرا که مساله اصلی آنها تغییر و پس از آن بهبود زندگی است. وی، یکی دیگر از دورنماهای وضعیت نیروی اجتماعی در ایران را «جوانان پیر شده و ناتمام» دانست و گفت: در آینده‌ای نه چندان دور با پدیده‌ی جوانان پیر شده ناتمام که مساله اصلی‌شان زندگی‌های نکرده است، مواجه خواهیم شد و ما ظرفیت جوان خود را برای ساختن جامعه از دست داده و وارد مرحله پیری جوانان خواهیم شد.

آزاد ارمکی، ساحت دیگر نیروهای اجتماعی در ایران را «ندارهای دارا» و «داراهای ندار» دانست و گفت: ما در جامعه با دو تیپ اجتماعی روبرو هستیم که یکی از آنها داراهایی هستند که احساس نداری می‌کنند. این داراهای ندار در واقع همان افرادی هستند که حاضر نیستند داوطلبانه یارانه خود را به ندارها بدهند و در واقع این داراها سعی می‌کنند که ظرفیت‌هایشان را پنهان کنند. استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه در جامعه ایرانی به دلیل یکسان‌سازی فرهنگی و اقتصادی وسیاست‌های توسعه‌ای از راه دور به همه افراد آموزش داده شده که شما به دولت نیازمند هستید، گفت: ما با سیاست‌هایمان اجازه نداده‌ایم که طبقه متوسط و پردرآمد، جایشان را در جامعه پیدا کنند و با توجه به اینکه سیاست اصلی ما سامان دادن ندارها در ایران بوده، داراهای ما احساس نداری کرده و ظرفیت‌هایشان را پنهان کنند.

به عقیده استاد دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در هیچ کجای دنیا همانند ایران چنین اختلاف طبقاتی 30 برابری وجود ندارد و در واقع طبقاتی‌ترین جامعه دنیا مربوط به جامعه ایران است. وی همچنین به نیروهای اجتماعی ندارهای دارا اشاره کرد و گفت: این ندارها خود را در طبقه متوسط جای می‌دهند در حالی که در طبقه متوسط رو به پایین قرار دارند. آزاد ارمکی به پژوهش صورت گرفته در زمینه طبقه اجتماعی افراد اشاره کرد و گفت: در این پژوهش 70 درصد عنوان کرده بودند که جزو طبقه متوسط هستند در حالی که این موضوع صحیح نیست بلکه بخش زیادی از این افراد در طبقات پایین و بالا جای می‌گیرند.

وی با اشاره به دورنمای سرنوشت اجتماعی فردای ایران تصریح کرد: در جامعه‌ای که مساله اصلی‌اش زندگی بوده و حاضر نباشد دست از زندگی‌اش بکشد، امکان حرکت رادیکالی وجود نخواهد داشت. به عبارت دیگر امکان حرکت رادیکالی در ایران آینده با توجه به شرایط موجود وجود ندارد.





:: موضوعات مرتبط: اجتماعی-انتقادی -پیشنهادی , اقتصادی , ,
:: بازدید از این مطلب : 690
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 اسفند 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: